Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Hvad er dette?
Annoncørbetalt indhold

»Vi skal sætte det flydende køn på dagsordenen«



18. juni 2018

Med kufferten fuld af androgyne kostumer og dystopiske landskaber i oppusteligt plast er den australske kunstner Justin Shoulder klar til at udfordre vores konventionelle opfattelser af køn.




Nogle siger, at det er livet i sig selv, der udgør den virkelige uddannelse. At de erfaringer, man gør sig på livets vej er mere dannende end en konventionel uddannelse.

Det er i hvert fald tæt på sandheden for den australske kunstner Justin Shoulder, hvis queer-orienterede performances er nogle, man husker.

Selv siger han, at hans egentlige uddannelse ikke var den, han fik på et universitet i Sydney i visuel kunst og fotografi, men snarere den han fik, da han i midt-00’erne blev en del af klub- og kabaretscenen i Sydney.

Her optrådte performance-kunstnere ofte med et politisk budskab og ofte med rod i LGBTQ-miljøet, og det var her Justin Shoulder fandt inspiration til de performances, han er siden er blevet kendt for.

Snart er han et af hovednavnene på Roskilde Festivals kunst- og musik-projekt, KlubRÅ og flyver ind fra Sydney med et par kufferter fulde af androgyne kostumer, dystopiske landskaber i oppusteligt plast og et årtis erfaring indenfor den queer-politiske kunstscene, han i mange år har været en stjerne inden for.

Opskriften har været en blanding af performanceværker, der er lige dele æstetiske og politiske. For selvom Justin Shoulder arbejder lige så meget med æstetik, atmosfære og poesi som politik, så mener han, at det er uundgåeligt at engagere sig i den politiske samtale og kamp, når man som ham er kunstner fra en scene, der har haft så svære kår som LGBTQ-scenen.

»Det kan godt være, vi er kommet langt de sidste par år, men der er stadig enorme problemer med ligestilling mellem kønnene og manglende forståelse for homoseksualitet og mere flydende køn. Der er stadig nogle helt basale rettigheder, vi ikke har, og det er nødt til at ændre sig. Indtil da kommer kunst og politik om de her emner til at hænge sammen«, siger Justin Shoulder på en Skype-forbindelse fra Sydney, hvor han går og forbereder værket ‘CARRION EP 1+2’, som han skal optræde med på festivalen sammen med komponisten Corin Ileto.

Selv beskriver han sin optræden på KlubRå som en blanding af science fiction, futuristisk mystik, Hollywood-film om cyborg-figurer og katastrofe-film, og udover at arbejde med forestillinger om køn, sætter optrædenen også fokus på klimaforandringer og katastrofer.

»Det er på mange måder en performance, der handler om at sætte gang i en dialog om ødelæggelse af miljøet, menneskets rolle i en potential klimakatastrofe, og om Vestens overherredømme. Det er et forsøg på at skabe en androide-figur, der på poetisk vis kan arbejde med nogle af de profetiske tekster, der kommer fra politiske magtfigurer i Vesten«, siger han.

Det er nemlig grænselandet mellem forskellige køn, genrer, virkelighedsopfattelser og katastrofer, der præger den australske kunstners værker. Måske fordi han er udsprunget fra den australske LGBTQ-klubscene og på egen krop har mærket den mangel på forståelse og rettigheder, det giver at være del af en minoritet.

»Sammen med mine kollegaer på scenen i Sydney har jeg villet skabe kunstværker og klubaftener, hvor minoriteter kan føle sig repræsenterede og inkluderede«, siger Justin Shoulder.

»Det kan godt være, vi er kommet langt de sidste par år, men der er stadig enorme problemer med ligestilling mellem kønnene og manglende forståelse for homoseksualitet og mere flydende køn. Der er stadig nogle helt basale rettigheder, vi ikke har, og det er nødt til at ændre sig«




Deep Alamat, by Justin Shoulder and Bhenji Ra
2014 commissioned by Artbank


  • Glittermilits med baggrund i klubscenen

    Selvom det er første gang, at Justin Shoulder skal optræde på en festivalplads, så har han mere erfaring med atypiske scener end de fleste kunstnere.

    Hans performancekunst er som regel live-optrædener på omkring en times varighed og baseret på figurer, der er en blanding af menneske, dyr og spiritualitet. Han optræder både solo og som del af queer-kunstnerkollektivet The Glitter Militia, der ligesom Justins solo-kunst arbejder med at udfordre forestillinger om køn og politik.

    »Jeg arbejder stadig med mange af de kunstnere, jeg mødte på klubscenen dengang – inklusiv med min partner Matthew – og vi laver stadig kunst, der er politisk«, siger Justin, der bor i Sydney med partneren Matthew og sønnen Zephyr.

    På KlubRÅ-programmet er der ikke fokus på aktivisme, mens de værdipolitiske dagsordener i høj grad er på dagsordnen.

    »De fleste, jeg arbejder med, er både kunstnere og aktivister. Men selvom vi arbejder med politik i vores kunst, så er det vigtigt for mig, at jeg ikke slår folk i hovedet med et politisk budskab. Det handler mere om empati, undren og at skabe en atmosfære, hvor alt – fra seksualiteten til det spirituelle og virkelighedsopfattelsen – er lidt mere flydende«, siger den australske kunstner.

    The Glitter Militia, glittermilitsen, opstod da Justin samlede en gruppe kunstnere og aktivister til at optræde til Sydneys alternative Mardi Gras-fest for LGBTQ-fællesskabet. Samarbejdet gik så godt, at de oprettede kunstnerkollektivet.

    »Det er vigtigt for os at give folk, der føler sig socialt udsatte på grund af deres seksualitet, et klubmiljø, hvor de kan se sig selv og deres seksualitet repræsenteret blandt kunstnere, Dj’s og performance-folk. Mange af dem føler sig ikke trygge på traditionelle klubber på grund af historier om eller oplevelser med vold med homoseksuelle, lesbiske og andre med mere flydende seksualitet, så vi vil skabe et trygt rum for dem og for os«, siger Justin Shoulder.

    Festival-scenen bliver en førstegangsoplevelse for den australske kunstner, men:

    »Jeg glæder mig til at kunne komme i kontakt med så bredt et spektrum af folk, som festivalens publikum udgør. Der er ofte mange forskellige politiske standpunkter repræsenteret på en festival, og en stor del af publikum vil ikke nødvendigvis være en del af den kultur, jeg kommer fra, men samtidig kommer folk med en stor åbenhed på en festival«, siger Justin Shoulder.

    KLUBRÅ


    KlubRÅ er et tværfagligt projekt lavet i samarbejde mellem Roskilde Festival og Tuborg. Det så for første gang dagens lys i 2017 og vender i år tilbage i dobbelt størrelse – 2400 kvadratmeter – med et univers, hvor alt det, du kender, er muteret til nye former. Gennem fusionen af musik og kunst præsenterer KlubRÅ oplevelser, man ikke finder noget andet sted på festivalen.

    KlubRÅ viser i 2018 nye måder at være i verden på og udfordrer gængse opfattelser af køn og identitet. Her fortælles historien om, hvordan nye hybride former og sanselige oplevelser skabes, når kunst og musik smelter sammen.

    Dyk ned i KlubRÅs program!