Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
samhandel. Holland, Tyskland og Sverige har  eksportandele, der er to til tre gange højere end Danmarks. Flere danske virksomheder burde interessere sig for Afrika, skriver Ebbe Prag blandt andet.
Foto: Gabriela Barnuevo/AP

samhandel. Holland, Tyskland og Sverige har eksportandele, der er to til tre gange højere end Danmarks. Flere danske virksomheder burde interessere sig for Afrika, skriver Ebbe Prag blandt andet.

Analyse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske firmaer skal tænke langsigtet i Afrika

Afrikas voksende middelklasse bør give danske virksomheder mod på at investere mere.

Analyse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er i stigende grad fokus på danske virksomheders muligheder for eksport og investeringer i Afrika, hvis voksende middelklasse på ca. 300 millioner efterspørger kvalitetsprodukter.

Et sådant engagement må tage udgangspunkt i en langsigtet strategi, og firmaer kan med fordel samarbejde med aktører, der har netværk i den uformelle økonomi.

Holland har den største europæiske eksportandel til Afrika målt efter indbyggertal, og det hollandske firma Vlisco , som i 100 år har solgt voksbatik-tekstiler i Vestafrika, klarer sig godt.

Virksomheden har forstået at arbejde sammen med lokale handelsnetværk af kvinder i den uformelle økonomi – de såkaldte Mama Benz – i lande som Togo, Benin, Elfenbenskysten og Ghana.

I de senere år har Vlisco bevidst fokuseret på den voksende middelklasse i byerne, der efterspørger kvalitetsprodukter og skiftende mode.

MINISTER

Det har været vejen til at overleve på et marked, hvor billige asiatiske kopiprodukter har fået fat i forbrugere med lav købekraft.

Tidligere handelsminister Pia Olsen-Dyhr (SF) iværksatte i foråret en kampagne for at få danske virksomheder til at interessere sig for de nye vækstøkonomier i Afrika.

Danske virksomheder går glip af markedsandele, hvor virksomheder fra lande, vi sammenligner os med, er langt mere aktive og høster gevinster

Danske virksomheder går nemlig glip af markedsandele, hvor virksomheder fra lande, vi sammenligner os med, er langt mere aktive og høster gevinster. Det er f.eks. Holland, Tyskland og Sverige, hvis eksportandele er to til tre gange højere end Danmarks.

Gevinster kommer ikke over natten – og investeringer kræver tålmodighed.

Vlisco har siden 1990’erne konkurreret med efterligninger produceret af kinesiske firmaer. Der går ikke mere end 14 dage, før der bliver solgt efterligninger fra Kina på de afrikanske markeder.

Firmaet fokuserer derfor på konstant designudvikling og lancering af nye kollektioner flere gange årligt. Dette henvender sig fortrinsvis til den nye højere middelklasse i byerne med pengepungen i orden og hastigt skiftende smag.

Lavprisprodukter har det hollandske firma delvis overladt til de asiatiske producenter.

Vlisco har altid arbejdet tæt sammen med lokale markedsnetværk af kvinder, Mama Benz. Navnet er opstået, fordi de kvindelige grossister på markedet i Lomé købte funklende Mercedes-Benz for at vise deres rigdom.

Grossisterne i toppen af forhandlernetværk i den uformelle økonomi har stået for distributionen af Vliscos produkter fra havnebyerne i Vestafrika til landdistrikter og nabolandene i regionen.

De magtfulde grossister har kendskab til kundernes skiftende smag, til de lokale markeder og ikke mindst til politik. Dette er afgørende for at få markedsadgang.

UFFE TORM

Designdirektøren fra firmaet holder derfor tæt kontakt og hyppige møder med de kvindelige grossister i Cotonou, Lomé og Accra, ligesom de har oprettet lokale distributionsfirmaer.

Konkurrerende asiatiske producenter har på samme måde som Vlisco allieret sig med lokale kvindelige grossister og deres netværk i den uformelle økonomi.

De ved, at det er en velafprøvet måde at få sine produkter ud på de vestafrikanske markedspladser på.

På samme måde har det nu tidligere danskejede firma Fan Milk sammen med svenske Tetra-Pak siden 1960’erne slået igennem i Vestafrika, først i Ghana og siden i Benin, Nigeria, Togo og Burkina Faso.

Den nu afdøde direktør Erik Emborg etablerede også kyllingefarme, bryggerier, frysehuse, landbrug, elværker og vandforsyning i regionen. Fan Milks mælkeprodukter henvender sig ligeledes til det voksende middelklassemarked i regionen.

Som Emborg tidligere har udtalt i et interview, var det også for Fan Milk afgørende at etablere de rette personlige forbindelser til centralt placerede embedsmænd og businessnetværk.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Dansk eksport til Afrika er ifølge DI de seneste fem år steget med ca. 30 procent. Vliscos og Fan-Milks eksempler viser, at danske firmaer, som ønsker at satse på markeder i Afrika, bør tænke langsigtet.

Det er vigtigt at opbygge lokale selskaber og tillidsbaserede netværk på afsætningssiden, som kan stå for distribution og har lokalt markedskendskab.

Der er store forskelle på landene, men man kan med fordel tænke i underregioner, som både Vlisco og Fan Milk har gjort i det sydvestlige Afrika.

Vejen til succes i Vestafrika går gennem et tæt samarbejde med kvindelige grossister og deres netværk i den uformelle økonomi

Man bør opbygge lokale tillidsbaserede netværk og finde lokale og udenlandske kontaktpersoner med markedskendskab. Interkulturel viden og sprogkendskab er i den sammenhæng afgørende.

Endelig bør man vide, hvordan formelt registrerede virksomheder arbejder sammen med ikke-registrerede underleverandører og distributører i den uformelle økonomi for at forstå dens muligheder og begrænsninger.

Den ’uformelle sektor’ beskæftiger langt størstedelen af arbejdskraften, udfylder en meget stor del af økonomien og er yderst dynamisk.

Vejen til succes i Vestafrika går altså gennem et tæt samarbejde med kvindelige grossister og deres netværk i den uformelle økonomi.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden