Roskilde 2015.
Foto: THOMAS BORBERG

Roskilde 2015.

Silvana Mouazan

Roskilde handler altså om andet end alkohol og sex, Gotfredsen

Selvom der er ramadan var festivalen lige så populær som altid blandt unge danske muslimer.

Silvana Mouazan

Mens Roskilde Festival i sidste uge kørte derudad med store navne og lækker musik, sad præsten Sørine Gotfredsen i sit hjem og undrede sig over, at der ikke var en eneste muslim til stede på festivalen.

Jeg er nok mest imponeret over hendes overblik, da hun blandt de 100.000 festivaldeltagere har bemærket muslimernes fravær.

Mens præsten skrev løs på sit debatindlæg, sad jeg på Facebook og fulgte med i festivalen via de skønne billeder, som unge muslimer lagde ud af sig selv fra dyrskuepladsen i Roskilde. Der var sol, glæde og fællesskab, og selvom de fleste af dem holder ramadan i denne måned, var festivalen lige så populær som altid og et højdepunkt for dem.

Gotfredsen må virkelig have kedet sig dén dag, hun skrev indlægget, når hun har fået den ide, at hun vil overbevise danskerne om, at muslimer stadig har meget at lære om livet i Vesten, fordi de ikke deltager i festivalen.

LÆS SØRINE GOTFREDSENS INDLÆG HOS KRISTELIGT DAGBLAD HER

Danmarks befolkningstal er på 5,659 millioner, og hvert år er Roskilde Festival besøgt af over 100.000 mennesker. Dem der bliver hjemme, de resterende 5,559 millioner, falder, ifølge Gotfredsen, i en kategori af mennesker, der ikke har en normfri tilgang til tilværelsen.

Nåhr nej, Gotfredsen konkluderer kun, at det er de »ca. 250.000 muslimer i Danmark«, svarende til ca. 4, 5 procent af befolkningen, der ikke har en normfri tilgang til tilværelsen, som Roskilde Festival ellers repræsenterer.

Man må forstå på Gotfredsen, at har man som muslim ikke besøgt festivalen, er man per definition ikke velintegreret i det danske samfund.

For mig handler Roskilde Festival meget mere om fællesskab, mangfoldighed, glæde og mange tusinde mennesker der arbejder frivilligt for at skabe et økonomisk overskud til kulturelle formål samt humanitært og velgørende arbejde

Derudover påpeger hun, at det skulle være »tankevækkende at bemærke, hvilke aspekter ved vores civilisation, der helt får muslimer til at stå af, og her er det sammenblandingen af alkohol, sex og rockmusik, der kendetegner en norm, der ligger den muslimske kultur fjernt«.

Det er tankevækkende, at Gotfredsen kun opfatter de danske værdier på Roskilde Festival som en blanding af alkohol og sex. For mig forekommer det, at Gotfredsen er fordomsfuld over for sine egne danske værdier. Hun får det til at lyde som om, at danskeres livskvalitet kun bygger på at drikke alkohol og have sex.

SE FOTOS

For mig handler Roskilde Festival meget mere om fællesskab, mangfoldighed, glæde og mange tusinde mennesker der arbejder frivilligt for at skabe et økonomisk overskud til kulturelle formål samt humanitært og velgørende arbejde.

Udgangspunktet for hendes indlæg er at anlægge et helt nyt perspektiv på, hvorfor muslimer ikke deltager i Roskilde Festival, men med hendes argumentation rammer hun hovedet på sømmet.

Fravælger jeg som dansk muslim Roskilde Festival, bliver jeg straks stemplet som muslimen, der fravælger den vestlige civilisation af religiøse årsager.

Eller burde jeg sige: jeg drikker, har sex og elsker musik. Så er jeg per definition dansk. Men det er en nedgørende måde at definere en dansk identitet og danskere på.

Sørine Gotfredsen, som aldrig selv har deltaget i Roskilde Festival, burde pakke sin rygsæk og drage ud i Danmark for at hjælpe de unge i vores samfund med at stå imod den massive drukkultur, som presser de unge til at drikke alkohol og have sex.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts