0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det hører ikke hjemme i 2021: Kønsopdelte toiletter fører til sexisme og diskrimination

Kampen for ligestilling skal kæmpes alle steder. Også på de offentlige toiletter

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Arkivfoto: Peter Hove Olesen
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vi har alle set det. Der er to afdelinger med lige mange toiletter, én til mænd og én til kvinder, hvor den eneste umiddelbare forskel er, om der er kø eller ej. Skal man som kvinde på toilettet, så kan man lige så godt være forberedt på 15-20 minutters kø sammen med andre tissetrængende kvinder, imens mændene bare kan få lov til at vandre ind og ud uden ét minuts kø.

Den køtid har jeg hver eneste gang brugt på at spørge mig selv, hvorfor mit køn skal afgøre, om jeg må tisse lige nu, eller jeg skal vente 20 minutter. Og omvendt hvorfor mænd alene grundet deres køn kan få lov til at tisse, når de skal?

Nogle vil måske mene, at det er så lille en uretfærdighed, at det kan være lige meget. Hvis man som kvinde virkelig skal tisse, kan man så ikke bare trodse normerne og gå ind på herretoilettet? Men man skal som kvinde ikke have brugt herretoilettet særlig mange gange, før man har måttet lytte til kommentarer fra mænd som »du ligner da ikke en mand«, eller »hvad tror du, at du laver her?«. Det er ikke sådan lige til at trodse det lille herreformede piktogram på døren.

Man kunne sige, at der allerede er ligestilling, fordi der er lige mange toiletter, og mænd og kvinder på den måde har lige adgang til at komme på toilettet. Men når kvinderne gang på gang står i kø, kan det meget enkelt forklares med, at kvinder skal oftere på toilettet end mænd. Dermed er de enormt lange køer et udtryk for, at man har designet toiletterne til at passe til mænd – ikke til kvinder. Dette kunne løses ved bare at sørge for flere dametoiletter, så køen bliver mindre.

Men det er ikke alene køen, der bidrager til den åbenlyse diskrimination. Kønnede toiletter forudsætter nemlig, at der kun findes to køn, hvilket ganske enkelt ikke er korrekt. Der findes langt flere kønsidentiteter, og dertil findes der også det tredje biologiske køn, interkøn, som hører ind under de traditionelle opdelinger i mand eller kvinde.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter