Tegning: Jørn Villumsen (arkiv)

Tegning: Jørn Villumsen (arkiv)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Vegetarfortaler: Vi skal have meget mere gris på gaflen

I det store klimaregnskab gør det en kæmpeforskel, hvis vi dropper kød fra køer og spiser gris i stedet.

Debatindlæg

Da jeg lørdag aften scrollede ned over mit facebookfeed, fokuserede mine øjne et øjeblik på det klassiske slogan ’Gris på gaflen’.

Det er et slogan, der ofte har rykket lidt i den vegetar, jeg erklærer mig som. Men da jeg den aften stødte på den kendte overskrift, reagerede jeg ved at mumle: »Ja, det ville da være fedt«, mens jeg tog endnu en mundfuld kikærter i kokosmælk. Og nej, det er ikke, fordi jeg endelig er bukket under for den fristelse, som duften af bacon må udgøre, når man lever i grøntsagsaskese.

Det har noget at gøre med, at mere gris på gaflen ville kunne betyde mindre oksekød i køledisken.

Jeg underviser folkeskoleelever i sammenhængen mellem mad og miljø og i, hvordan det, vi spiser, påvirker vores fælles fremtiden. Når jeg træder ind i klasselokalerne, og eleverne hører, at jeg kommer fra Dansk Vegetarforening, får de juleænder i øjnene.

En dreng i 7. klasse åbnede demonstrativt en pakke pink salami og sendte den rundt, som var det flødeboller på en fødselsdag

De klamrer sig til deres pizzaboller med skinke, og jeg har sågar oplevet en dreng i 7. klasse, der demonstrativt åbnede en pakke pink salami og sendte den rundt, som var det flødeboller på en fødselsdag, selv om den nok indeholdt flere e-numre end egentligt kød.

Der opstår dog altid en lidt mistroisk forvirring, når jeg fortæller dem, at jeg ikke er kommet for at ødelægge deres juleaftenstraditioner eller hive deres søndagmorgen-bacon ud af munden på dem.

Det skal de såmænd for min skyld have lov at spise med god samvittighed. Så længe jeg selv kan blive fri. Jeg vil ikke fortælle dem, hvad de skal spise, men hvad de kan spise, hvis de vil hjælpe miljøet. Så i stedet fortæller jeg dem en hel masse om foderforbrug, vandforbrug, udledning af drivhusgasser, rydning af regnskoven og klimaforandringer.

Det kræver ikke ret mange børnevenlige grafer at drage en konklusion: Animalske fødevarer påvirker miljøet meget i negativ retning, men der er en synder, der topper listen med den længste straffeattest: koen. Det er et ret nemt budskab at forstå i 7. klasse. Hvis man ikke vil opgive sit kød, har man stadig den mulighed at prioritere om i sit kødforbrug.

Det gør en verden til forskel, om man vælger gris, kylling eller and, der ikke vejer nær så tungt i det store regnskab, eller om man vælger oksekød.

Når vi kigger ned over et menukort, prioriterer vi ud fra faktorer som pris, smag, kvantitet og næringskvalitet.

Men kunne vi ikke også begynde at inddrage miljøvenlighed som en faktor og vælge miljøet til – uden at vælge kødet fra?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts