Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Arkivtegning:  JØRN VILLUMSEN
Foto: VILLUMSEN JØRN/Politiken-Tegning

Arkivtegning: JØRN VILLUMSEN

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Sikker sex er altså ikke kun kvinders ansvar

Kvinder hormondoper sig på livet løs, mens præventionsmarkedet for mænd står i stampe. To unge - en mand og en kvinde - er enige om, at sikker sex bør være et fælles anliggende.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mads Tudvad, Elev på politikens Debattør- og Kritikerskole:

»Sex med kondom? Jeg sopper heller ikke med gummistøvler på. Lægebesøg er gratis, og klamydia kan kureres med et par piller – kom, skat, vi har ret til en sjov ungdom«!

Underforstået: Jeg går ud fra, at du har sørget for at beskytte dig mod graviditet. Essensen af udsagnet ovenfor er normen i størstedelen af de sociale (mande)cirkler, jeg har frekventeret gennem min ungdom.

Jeg er 24 år, og i min generation er det en selvfølge blandt flertallet af både mænd og kvinder, at sidstnævnte har ansvaret for præventionen. Det er kvinderne, der skal insemineres, så vi har gennem p-pillens 50 år på markedet skabt en konsensus, der skriger af mangel på ligestilling.

P-pillen skulle give kvinder frihed. I virkeligheden kan den give blodpropper og fange unge i et mørke

Det er påkrævet, at vi regulerer på naturens ønsker, hvis vi resten af livet vil have tid til andet end børneopdragelse. Den præmis er de fleste med på, men om det er en pille, en stav, en spiral, you name it – det er udelukkende remedier til kvinder. Remedier, der uheldigvis har et par mulige bivirkninger: nedsat sexlyst og orgasmeevne, forvirrede hormoner samt øget risiko for depression og blodpropper.

Læs den sætning igen.

Og forstå, at det er virkelighed for knap en halv million kvinder i Danmark.

Rent medicinalteknisk er det muligt at udvikle nye præventionsformer til mænd. Også uden hormonelle bivirkninger. Efterspørgslen er bare ikke stor nok. Vi mænd er bange for, at det går ud over vores maskulinitetsfølelse, hvis vi udsætter vores underliv for noget unaturligt.

Hvad kvinder har gjort ved deres kroppe i årtier, tør vi mænd end ikke røre ved.

Vi er med andre ord egoistiske, bange og uansvarlige. Det er i den grad usexet. Altruisme, mod og ansvarlighed er til gengæld sexet. Så kære mand:

Skal vi ikke vise kvinderne, at vi er altruistiske, modige og ansvarlige ved at bekæmpe kønslig ulighed?

Hvis nu vi gik til lægen og efterspurgte nye ligestillede præventionsformer, ville fagfolk få øjnene op for vores ønsker. Hvis vores halvdel af befolkningen også bekæmpede uligheden i den offentlige konsensus, ville præventionsmarkedet ikke stå i stampe.

Hvis vi fortalte vores kvindelige sexpartnere, at vi ikke ønsker, det skal gå ud over dem, når vi lægger kondomet på hylden, ville kvinderne igen se vores køn som altruistisk, modigt og ansvarligt. Så tag ansvar, mand – ligestilling er sexet.

Therese Hjorth, Elev på politikens Debattør- og Kritikerskole:

Jeg begyndte for første gang på p-piller, da jeg var 16 år. Da jeg stoppede efter fire år, fik jeg ikke menstruation i 12 måneder.

Til gengæld blev jeg hårdt ramt af akne. Min krop kunne ikke finde ud af selv at producere de rigtige hormoner, så lægerne sagde, jeg skulle begynde at tage pillerne igen. Det ville løse problemet, så jeg indløste recepten.

Jeg ved ikke, om det var pillerne eller stress eller bare mig, men efter mange flere lægebesøg begyndte jeg på antidepressiv medicin med en middelsvær depression. Et nyt stort dansk studie viser, at hormonel prævention som p-piller og hormonspiral for unge kvinder mellem 15 og 34 år giver forøget risiko for klinisk depression.

Jo yngre, des større relativ risiko. Teenagepiger mellem 15 og 19 år, der gør brug af sådanne præparater, har ifølge forskningen en 80 procent forøget risiko. Det er et fuldstændig absurd tal.

Jeg er 24 år, og i min generation er det en selvfølge blandt flertallet af både mænd og kvinder, at sidstnævnte har ansvaret for præventionen.

P-pillen skulle give kvinder frihed. I virkeligheden kan den give blodpropper og fange unge kvinder i et mørke, der indimellem kræver liv. Hvis hormonel prævention bærer bare en lille del af skylden for den depressionsepidemi, der har ramt den vestlige verden, er det for mig at se en helbredskatastrofe af thalidomidske dimensioner.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ

Recepter på simpel prævention kan således have kostet samfundet meget dyrt og have forgiftet alt for mange kvinders ungdom.

Forskerne bag den nye undersøgelse mener, at flertallet ikke vil opleve problemer ved brug af hormonel prævention. Jeg er ikke lægefagligt uddannet, men jeg ved, at jeg ikke ville tage chancen, hvis jeg sad i venteværelset som 16-årig igen. I dag har jeg det godt. Jeg havde en overvældende fysisk oplevelse, da jeg endeligt smed p-pillerne i skraldespanden.

Jeg kan mærke min krop på en helt anden måde, og jeg har gjort mig fri af de kunstige hormoner.

Unge piger skal ikke uvidende vælge mellem risikoen for abort eller depression. Derfor er det altafgørende, at læger, forældre og seksualundervisere bliver opmærksomme på sammenhængen mellem prævention og depression, så yngre generationer bliver sat i stand til at træffe andre beslutninger.

Det kræver omgående handling og et langt større fokus på alternative præventionsformer. Hormonel prævention bør ikke længere være det automatiske valg.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden