POPULÆRT. Danske børn og unge i tusindvis bruger dagligt appen Musical.ly. Foto: Skærmdump fra appen - anonymiseret af Politiken

POPULÆRT. Danske børn og unge i tusindvis bruger dagligt appen Musical.ly. Foto: Skærmdump fra appen - anonymiseret af Politiken

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Ny musical-dille for børn er et dybt uetisk foretagende

Musical.ly virker som en sjov og uskyldig app, men den risikerer at skade børn.

Debatindlæg

Børn og unge har fået en ny dille. De danser rundt og læbesynkroniserer kendte scener og sange, optager dem og uploader 15-sekunders videoer til det kinesiskejede site musical.ly.

Det er supersjovt og virker uskyldigt, men den måde, musical.ly håndterer tjenesten på, er ikke kun på grænsen af det ulovlige, det er også stærkt uetisk.

Børn og unge er en attraktiv målgruppe for digitale tjenester

Børn og unge er en attraktiv målgruppe for digitale tjenester. De skaber tendenser og bruger penge. Men tjenester som musical.ly har et problem: Den amerikanske Coppa-lovgivning forbyder indsamling af data om og målrettet markedsføring mod børn under 13 år, fordi de helt unge er for manipulerbare og ikke forstår forskellen på reklame og information.

I Danmark findes der et lignende forbud i markedsføringsreglerne, og med den nye europæiske dataforordning, der træder i kraft i 2018, bliver det cementeret, at tjenester ikke må indsamle og bruge børns data uden forældres klare samtykke, og her er aldersgrænsen 16 år med mulighed for, at det enkelte medlemsland sætte grænsen ned til 13 år.

Det er helt sikkert derfor, at musical.ly, som Politiken omtalte i sidste uge, har så travlt med at understrege, at de kun henvender sig til unge over 13 år. Der er dog temmelig sikkert, at tjenesten ved, at mange af dens kunder netop er under den aldersgrænse.

Et kig på musical.lys Twitter-profil viser, at tjenesten retweeter brugere, der tydeligt er under 13 år, og en af deres top-brugere med ni millioner følgere er 13 år.

10-ÅRIG BRUGER

Wilma fra Valby har været aktiv på en af verdens hurtigst voksende apps siden foråret. Her fortæller hun om fascinationen ved de helt unges første store sociale netværk. Kilde: Politiken.tv / Foto: Ivan Riordan Boll / Klip: Jakob Kyed Jakobsen

En anden UHELDIG side af musical.ly er, at tjenesten får børn til at uploade deres videoer i det offentlige rum, uden at børnene nødvendigvis forstår, at materialet bliver der for altid, og at de risikerer at blive frygtelig kede af det, når de bliver større, fordi de nu synes, det er tåbeligt.

En del børn er i forvejen irriterede over alt det, deres forældre uploader om dem på Facebook. Det er uvist, hvor mange børn, der bruger deres eget navn på tjenesterne, men det er helt sikkert mange. På Facebook har vi lært at bruge vores eget navn, og desuden har mange børn en drøm om at blive verdenskendte, og så er det jo smart at lægge videoer op på samme måde.

Men kan man som forælder gøre noget i forhold globale tjenester som musical.ly, når det ikke nytter at forbyde brugen?

Ja. Først og fremmest kan du sikre, at dit barn bruger et pseudonym. Det er ikke fuldkommen sikkerhed, det er der intet, der er, men ved at opdigte et navn kan børnene i det mindste undgå at blive associeret med deres videoer, når de bliver ældre og for eksempel skal søge job.

Derudover kan du forklare dem, at de ikke skal uploade videoer, hvor de eller omgivelserne kan blive genkendt – for eksempel deres adresse eller andre identificerbare børn i baggrunden. Det vil være ekstra godt, hvis de prøver at skjule deres ansigt eller gør det uigenkendeligt for ansigtsgenkendelses-software for eksempel ved at iføre sig hat og solbriller.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Derudover er det en god idé at slå lokationen fra på barnets telefon, så I undgår, at tjenesten bag appen indsamler data om, hvor dit barn befinder sig. Selv om du indstiller tjenesten til funktionen ’private’, og det dermed kun er dit barns voksende antal følgere, der kan se indholdet, er profilen stadig søgbar og tilgængelig, og alle kan se dit barns følgere, likes, profilfoto, brugernavn og den tekst, barnet har skrevet om sig selv.

Men ansvaret ligger ikke kun hos forældrene. Efter min mening bør virksomhederne bag tjenester til børn og unge stramme op. De bør ikke gøre som musical.ly, der helt undgår at bede om brugernes alder, eller som Facebook, der blindt tror på den alder, de unge opgiver.

De bør i stedet bede om alderen og få et forældersamtykke fra helt unge brugere, selv om det er besværligt. Derudover kan de skele til Lego - en rollemodel inden for dataetiske virksomheder. Lego forsøger at forhindre, at deres kunders data bliver misbrugt, for eksempel ved at opfordre til at bruge opdigtede navne i profiler på deres tjenester og ved at lade være med at sende brugernes data til tredjeparter, som stort set alle andre tjenester gør.

Det er muligt at udvikle gode tjenester til børn og unge, hvor man inddrager dataetik helt fra begyndelsen i produktudviklingen. Det kan være krævende, men på længere sigt gør det forretningsmodellen sund og bæredygtig, fordi det fastholder kundernes digitale tillid.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce