Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen (arkiv)

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Stigmatiseringen af grønlændere må stoppe

Grønlænderen eksisterer kun som en dårlig vittighed. Når du googler grønlænder, er det første forslag grønlænderjokes.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I vinter mødte jeg en kvinde ved Roskilde Fjord. Langt mørkt hår, brun hud, stramme jeans. Ufattelig smuk. Jeg smilede til hende, da hun gik forbi, og vendte så opmærksomheden mod mine egne sager igen.

Men hun stoppede op. Spurgte, om hun måtte sætte sig. Og så spurgte hun mig, hvordan det kunne være, at jeg kun så kortvarigt på hende. Om hun var grim, eller om hun så uhyggelig ud.

Jeg prøvede at forklare hende, at det vist bare er kutyme, at man ikke ser på fremmede mennesker længere tid end højst nødvendigt.

Hun fortalte mig om sin opvækst. Sin familie. Om de mange tilråb, hun havde fået i supermarkeder, på gaden, til fester og lignende igennem årerne. Om dengang en læge havde fortalt hende, at hun nok var som hun var, fordi hendes far sikkert var alkoholiker, eller fordi hun var et produkt af incest.

SVEND BRINKMANN

Hvordan en af hendes psykiatere havde udtrykt meget eksplicit, at hun ikke var så pjattet med folk som hende. Altså grønlændere.

Denne smukke midaldrende kvinde med de mange udfordringer og uheldige oplevelser er hverken datter af et søskendepar, har alkohol- eller stofmisbrug i familien eller lever af hvalspæk og nasser på det danske samfund.

Hun er grønlænder, fuldtidsbeskæftiget og har aldrig været på overførselsindkomst. Alligevel bliver hun mødt af uhyggeligt mange (uberettigede) fordomme.

54 procent af danskerne tror, at langt over halvdelen af grønlændere bosat i Danmark er på overførselsindkomst. Det virkelige tal er 16 procent.

De resterende 84 procent er altså enten erhvervsaktive eller uden for den arbejdsdygtige alder og har samme socioøkonomiske karakteristika som erhvervsaktive danskere. Denne kvinde tilhører de 84 procent.

Vi er så optaget af, hvor forfærdelig islam er, at vi overhovedet ikke beskæftiger os med andre minoriteter såsom grønlændere

Grønlændere som minoritetsetnisk gruppe er ikke et særlig hot samtaleemne. Vi taler ikke om den stigmatisering, vi udsætter dem for.

I december 2014 fik en hjemløs grønlandsk mand lov til at dø i en rendesten på Amager. Alarmcentralen mente, at det var relevant for sagen, at den hjemløse mand ikke var dansk.

Der gik 40 minutter, før en patruljevogn dukkede op. Lige for tiden bruger vi al vores energi på dem med mellemøstlig baggrund. Vi er så optaget af, hvor forfærdelig vi synes islam er, at vi overhovedet ikke beskæftiger os med andre minoriteter.

HENRIK MARSTAL

Kvinden, jeg mødte ved Roskilde Fjord, er på det groveste blevet forulempet af psykiatrien. En offentlig institution. Og det har stået på i årevis.

Men de grønlandske danskere er så langt nede i hierarkiet, at vi som majoritet har udviklet en komplet ligegyldighed over for dem.

Når en fagperson, der er offentligt ansat, og som er uddannet i den menneskelige psyke, kan nedgøre en kvinde på så fuldstændig skandaløs vis alene på baggrund af hendes status som grønlænder, er der altså noget galt.

Vi bliver simpelthen nødt til at løfte barren for, hvordan vi behandler hinanden. Vi kan ikke som samfund tolerere, at det offentliges ansigt udadtil skal være en småracistisk bogorm, der mener, at grønlændere mere eller mindre selv er skyld i det, hvis de lider psykisk eller ender som hjemløse.

Det er da grotesk. Og det får mig til at undres over, hvad det egentlig er for en slags mennesker, vi er; det danske folk.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden