0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jagtpågivenhed

Når angst bliver til flugt, og den døde fasan ligger krummet som et spørgsmålstegn.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Jagt. Kronikøren er bjergtaget af Klaus Rifbjergs bog om jagt og af jagtens grundlæggende karakter. Tegning: Roald Als

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg er ikke jæger, jeg er heller ikke ryger, men efter at have læst Klaus Rifbjergs bog ’Så kom en hæslig jæger’ kunne jeg godt overveje i min høje alder at melde mig som jæger, men det skyldes kun, at han skriver så forrygende overbevisende.

Jeg er sikker på, at hvis han skrev en kronik om glæden ved at ryge pibe, ville jeg på stedet blive piberyger.

Han skjuler ikke, at han ikke er den eneste forfatter, som har skrevet om jagt. Karen Blixens far, Wilhelm Dinesen, skrev en vigtig jagtbog, som hedder ’Boganis jagtbreve’, og som tydeligt viser, at hun havde arvet sit skrivetalent. Selvfølgelig var både Turgenjev og Tolstoj også gode overbevisende forfattere og jægere, for ikke at nævne Hemingway.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu