0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Valget handler om, hvor meget fællesskab og solidaritet skal fylde

Personligt synes jeg, at friheden har det meget godt i Danmark. Jeg synes, at det, der lider lige nu, er fællesskabet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
 JENS DRESLING (arkiv)
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

Solidaritet. I løbet af to uger i slutningen af marts og begyndelsen af april 1985 var der tre gange samlet mere end 100.000 demonstranter foran Christiansborg i protest mod regeringens indgreb.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I arbejdet med min lange familiekrønike fra Køge er jeg nået til midt-firserne. Min krønike begynder i 1938 og slutter i 1988, så jeg er ved at være ved vejs ende. Hovedvægten har indtil nu ligget på 1970’erne, og på den helt grundlæggende forandring, der skete med vores familieinstitution i de år.

I det hele taget har jeg vist aldrig lagt skjul på, at jeg på mange måder synes, at 70’erne var et afgørende årti, men nu slår det mig (selvfølgelig), at der også skete helt afgørende ting i 80’erne. En af de ting, der skete, var vel, at arbejderbevægelsen fik et afgørende knæk, at solidariteten, som havde båret bevægelsen fremad siden industrialiseringen, ikke længere føltes så påtrængende for flertallet. Og måske netop derfor synes jeg, at spørgsmålet om solidaritet er afgørende for det valg, vi nu står i.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement