0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Det er dumt og kortsigtet at forbyde mobiltelefoner i skolerne. Lær hellere ungerne at kunne styre dem - og sig selv

Det er uunderbygget at kræve mobiltelefoner forbudt på danske skoler. Det er meget bedre at lære de unge at bruge – og kontrollere – den nye teknologi.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ivan Riordan Boll
Foto: Ivan Riordan Boll

Bruger danske skolebørn for meget tid på mobiltelefoner? Det er der delte meninger om – nogle mener, at man bør forbyde mobiltelefoner i de danske skoler. Men det er den helt forkerte vej at gå, mener kronikørerne.

Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kroniken
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Debatten om digital teknologi i skolen er præget af stærke holdninger og ofte skarpt vinklede overskrifter. 28. september kunne man i Politiken i en Kronik af Imran Rashid og Anette Prehn læse, at mobiltelefoner i skolen bør forbydes, fordi de giver børn stress og mindsker deres evne til koncentration, empati og impulskontrol.

Den påstand er bare den seneste i en lang række indlæg, der argumenterer for, at især smartphones er farlige og skadelige. Samtidig ser vi en tendens til, at flere og flere skoler og gymnasier forbyder mobiltelefoner i timerne eller hele skoledagen på baggrund af indlæg som disse.

Problemet er, at de mange påstande ikke kan dokumenteres af solid viden.

Der er intet belæg for påstande om, at mobiltelefoner i sig selv er årsag til de mange dårligdomme, som debattørerne hævder skyldes mobilbrug.

Derimod er der adskillige undersøgelser og forskningsrapporter, der dokumenterer, at det er en helt anden indsats, der skal til for at sikre koncentration og fordybelse i danske skoler og institutioner, og at det ikke er en løsning at forbyde mobiltelefoner i skolen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts