Debatten om digital teknologi i skolen er præget af stærke holdninger og ofte skarpt vinklede overskrifter. 28. september kunne man i Politiken i en Kronik af Imran Rashid og Anette Prehn læse, at mobiltelefoner i skolen bør forbydes, fordi de giver børn stress og mindsker deres evne til koncentration, empati og impulskontrol.
Den påstand er bare den seneste i en lang række indlæg, der argumenterer for, at især smartphones er farlige og skadelige. Samtidig ser vi en tendens til, at flere og flere skoler og gymnasier forbyder mobiltelefoner i timerne eller hele skoledagen på baggrund af indlæg som disse.
Problemet er, at de mange påstande ikke kan dokumenteres af solid viden.
Der er intet belæg for påstande om, at mobiltelefoner i sig selv er årsag til de mange dårligdomme, som debattørerne hævder skyldes mobilbrug.
Derimod er der adskillige undersøgelser og forskningsrapporter, der dokumenterer, at det er en helt anden indsats, der skal til for at sikre koncentration og fordybelse i danske skoler og institutioner, og at det ikke er en løsning at forbyde mobiltelefoner i skolen.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind
Skriv kommentar