Hvor kan man finde vejledning og støtte til at komme videre, når man mister en af sine kære? I dansk litteratur er der ikke meget at hente.
Foto: Torben Stroyer

Hvor kan man finde vejledning og støtte til at komme videre, når man mister en af sine kære? I dansk litteratur er der ikke meget at hente.

Kroniken

Den morgen min søster lå død i sengen

Mange danskere har svært ved at tale om døden og med dem, som har mistet. Det ses også i litteraturen, der ikke giver meget vejledning på dette punkt.

Kroniken
FOR ABONNENTER

Vækkeuret ringer for anden gang, og jeg undrer mig over, at min storesøster ikke sparker mig ud af fjerene.

Det plejer hun. Denne morgen var anderledes. Intet blev nogensinde, som det havde været før.

Min søster lå død i sengen, hvilket jeg først begyndte at fatte, da ambulanceredderen kiggede på mig og gentog, at han ikke kunne gøre mere. Jeg var 22 år. Alene i Hvidovre sammen med min døde søster, imens vores forældre var i Jylland.

I løbet af en nat var jeg blevet enebarn. Men mentalt bliver jeg det aldrig. Indtil jeg var 11 år, var jeg den yngste af tre. Dengang døde min storebror af en sjælden hjernebetændelse.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce