Den 18. februar hævede folk over hele Jorden deres arme i kollektiv ekstase, idet Nasas Perseverance-mission landede på Mars efter en rejse på millioner af kilometer gennem verdensrummet.
For en kort stund glemte vi det mildest talt trælse år, vi alle har været igennem. I stedet lod vi os betage af billederne fra verden langt, langt borte, som vi mennesker er blevet i stand til at række ud efter ved hjælp af vores opfindsomhed og evne til at samarbejde.
Herhjemme er der er sket lidt af hvert, siden Perserverance drog afsted i juli 2020. Ikke mindst ved at Joe Biden har overtaget posten som USA’s præsident efter Donald Trump – en mand, jeg personligt ikke kommer til at savne for særlig meget.
Og dog. Der er faktisk et punkt, hvor han på flere måder overgik sin forgænger i det Hvide Hus. Og hvor jeg går og frygter, at hans efterfølger vil komme til at skuffe mig: nemlig Trumps forpligtelse til igen at ville sende mennesker ud i universet.
I december 2017 iværksatte han Artemis-programmet, der har til mål at bringe ’den første kvinde og den næste mand’ til Månen i 2024, hvorefter vi i 2030’erne skal fortsætte til Mars.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar