Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Roald Als

Jan Andreasen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Derfor får politikerne ikke et mirakel i den danske folkeskole

Hemmeligheden bag skolemiraklet i canadiske Ontario var, at man brugt sin sunde fornuft.

Jan Andreasen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For nogle år tilbage var det New Zealand og Singapore, nu er det den canadiske provins Ontario, som skolefolk fra hele verden valfarter til, for at finde ud af, hvad det dog er de har gjort derovre, som har ført til at deres skoleelever har taget et fagligt tigerspring i de seneste 10 år.

Modelunerne skifter hele tiden i en skoleverden, der er præget af politikeres, embedsmænds og uddannelsesforskernes desperate jagt på den perfekte skolemodel.

Jeg er netop kommet hjem efter et besøg i Toronto, Ontario som medlem af Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns kommune. Vi valgte at besøge Ontario her i foråret, fordi den danske skolereform jo i høj grad er inspireret af de skolereformer, man satte i gang i derovre i 2003, og som har præget skolerne i provinsen op igennem 00’erne.

LÆS KOMMENTAR

Ontario er Ontario og Danmark er Danmark. Og man skal være meget varsom med at overføre reformer fra en skolekultur til en anden og tro at det bliver en succes. Det udelukker naturligvis ikke at vi kan lære af hinanden.

Canadierne havde 3 mål da de startede i 2003:

  • Elevernes faglige præstationer skulle højnes.
  • Den store forskel på de dygtigste elever og dem der klarede sig mindre godt skulle mindskes.
  • Skolernes omdømme i offentligheden skulle forbedres.

Keep it simple! Var dengang mottoet i Ontario og har været det lige siden.

Arkitekterne bag reformen ønskede at komme væk fra al den udenomssnak der præger megen moderne pædagogik. Man ville gøre det enkle.

Det vil føre for vidt at komme ind på alle aspekter af skolereformerne i Ontario her. Men lad mig nævne nogle af de væsentligste elementer og principper:

  • Klare læringsmål.
  • Understøttende undervisning.
  • Alle skoleelever kan lære. Det er vigtigt at man har store forventninger til alle elever, også de svageste.
  • Skolelederne er først og fremmest pædagogiske ledere
  • Forældrenes opbakning til skolen skulle styrkes
  • Flittigt brug af evidens i undervisningen, så man kan forbedre undervisningen og den enkelte elevs præstationer.

Ikke noget hokus pokus her, som man kan se.

Frem for alt ville man ikke hælde for mange nye tiltag i hovedet på skolerne, eleverne og lærerne. Det havde man erfaring med virkede modsat hensigten.

LÆS KOMMENTAR

Folketingets undervisningsudvalg besøgte Ontario for nogle år siden. Og de danske skolepolitikerne blev - efter sigende - så imponeret over hvad de så derovre, at de sagde til sig selv: Sådan nogen skoler vil vi også lave!! Hvorefter de rejste hjem og tog en storkonflikt med lærerne. For derefter at forhandle skolereformen på plads.

Allerede her, kan man konstaterede, at de danske skolepolitikere forbrød sig i mod et af de bedste råd, de fik af de canadiske skolefolk: Sørg for at få lærerne med, når I reformerer jeres skoler!! Lige meget hvad I gør. Det er dem der skal bære det hele igennem. Uden lærerne går det ikke.

Det var hvad vi hørte i Ontario, overalt hvor vi kom i skoleverdenen, da vi var derovre. Lærernes medejerskab til reformen, blev nævnt som den væsentligste forudsætning for at gennemføre skolereformen, når man snakkede med embedsmænd og skoleledere på alle niveauer.

Dertil kom at skolerne i perioden 2003 - 2013 fik tilført betydelig flere ressourcer, en stigning på hele 45 procent. Ligesom at en folkeskolelærer i Ontario, er lønnet som en gymnasielærer i Danmark.

Altså en noget anden tilgang til skolereformen i Ontario, end vi har været vidne til herhjemme. Jo, der er bestemt forskel på skolekulturer.

Hemmeligheden bag det såkaldte skolemirakel i Ontario er simpelthen, at man skal bruge sin sunde fornuft. Gør det enkle. Og sørg for at give medarbejderne på skolerne et medejerskab. Mere skal der ikke til.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden