0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvorfor skrider Saxo Bank-liberalisterne ikke bare ad helvede til?

Jeg er træt af, at deres ideer får lov til at inficere MeningsdannerDanmark.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Anne-Mette Steen Petersen

Pelle Dragsted
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Pelle Dragsted
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Anden juledag var den gal.

Min søn fik ud på aftenen stærke mavesmerter. Vi fik hurtigt mistanke om blindtarmsbetændelse og tog af sted mod hospitalet. På trods af lav bemanding i juledagene oplevede vi et effektivt og velfungerende sundhedssystem, og vi blev hele vejen igennem mødt af professionelle og søde sygeplejersker, sosu’er og læger, som skabte tryghed og tillid hos både os og vores søn.

Efter halvandet døgn var vi hjemme igen. En blindtarm fattigere, men en erfaring rigere. En erfaring, der endnu en gang får mig til at glædes over at leve i et land som Danmark. Hvor vi har indrettet os på den måde, at vi betaler en relativt høj skat af vores indkomst, men til gengæld kan tage på hospitalet uden at skulle bekymre os om, om vi har råd, eller om forsikringen dækker.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvis jeg havde boet i et andet land. I USA for eksempel. Hvor hospitalsbehandling kræver en sundhedsforsikring, som er svær at betale, hvis man er ramt af arbejdsløshed eller fattigdom. Eller i et af de mange lande, hvor det offentlige sundhedsvæsen er nedslidt og lavt prioriteret, fordi overklassen og den øvre middelklasse ikke kunne drømme om at bruge andet end den private sundhedssektor.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter