0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ti ting, jeg tænker om Amerika

...Og næsten ikke et ord om Donald Trump.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning: Als Roald

Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Signatur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

1.Hey, sagde jeg til mig selv tirsdag aften: Du skal da også huske at stemme! Sådan har jeg det tit, når der er valg. Jeg følger skam med og går op i det, men i den hektiske hverdag på selve valgdagen glemmer jeg at gå hen og stemme. Og så pludselig husker jeg det og farer af sted til stemmestedet.

Og vel var der valg, tirsdag-onsdag. Valg overalt. Men nåh nej, jeg havde jo ikke stemmeret. Valget var i USA, selv om det også var i Danmark og alle vegne. Vi er med i den amerikanske virkelighed. Vi er underlagt den amerikanske virkelighed. Men vi er ikke aktører i den.

2. Danmark ligner et lille USA, men uden stemmeret. Vi beskæftiger os vildt meget med Amerika, og vi sender mere og mere af vores velfærd og selvbestemmelse over Atlanten, men vi må ikke diskutere denne underkastelse, for amerikanisering kaldes globalisering, og globalisering er et tabu ligesom ny teknologi og digitalisering, der ifølge vedtaget visdom kun kan være god og heller ikke må diskuteres.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter