Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

940px
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Så hurtigt løber alle de andre Copenhagen Marathon

Læg en konservativ plan, og hold dig til den, siger toptræner Claus Hechmann.

940px
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Se her, hvor hurtigt alle de andre løber en maraton. Og overvej så livets store spørgsmål.

1) Hvad tænkte jeg på, da jeg meldte mig til det her? 2) Og hvor hurtigt bør jeg så løbe?

Det første spørgsmål er svært at gøre noget ved på nuværende tidspunkt. Men Claus Hechmann, der træner eliteløbere – blandt andre OL-kvalificerede Anna Holm Baumeister samt mange seriøse motionister – har nogle bud på det andet spørgsmål:

»Løbernes udholdenhed er vanvittig forskellig. Men som hovedregel kan en motionist tage sit halvmaratontempo og lægge 30-40 sekunder til per kilometer på en maraton. Altså skal man gange sin samlede halvmaratontid med 2 og lægge 20-30 minutter til«, siger Claus Hechmann.

»Det føles meget langsomt ved starten, når man lægger 30-40 sekunder til sin tid. Men det er bedre at lægge roligt ud. Så kan du altid øge tempoet ved 25 kilometer, det bliver en meget bedre oplevelse. Ellers får man tømt depoterne og ryger ind i muren. Og så er der langt hjem«.

Løb stabilt – hele vejen

Claus Hechmann understreger, at man helst skal holde en stabil tid hele vejen. Ikke noget med at lægge hurtigere ud i starten og sætte ’i banken’.

»Lægger du 1 minut for hurtigt ud, kan det koste 10 minutter i den sidste ende. Det er der rigtig, rigtig mange, der har prøvet«.

Træner Hechmann anbefaler, at man bruger fartholderne – altså følger de erfarne løbere fra Sparta med balloner, der holder en bestemt kilometertid – hvis man ikke er så erfaren.

»På den måde undgår man pludselig at komme til at løbe 5 kilometer alt for hurtigt, så man er helt tømt for kræfter. Bliv i gruppen, og hold dig tæt på fartholderen. Læg ikke for megen vægt på din egen gps, den kan du ikke regne med med alle de sving i København«, siger Claus Hechmann.

»Er du meget i tvivl om, hvorvidt du kan løbe for eksempel på tiden 3.30 eller 3.40, så vælg 3.40. Har du stadig overskud ved 30-35 kilometer, kan du begynde at stikke af fra gruppen, mens du løber forbi andre, der er gået ned. Den oplevelse er den bedste, du kan få med dig som ny løber«.

Siger toptræneren, der ønsker alle en god tur og et negativt split – altså at sidste halvdel af løbet bliver en smule hurtigere end første halvdel.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden