0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hold sexlivet for dig selv

Kolleger er sjældent bare mennesker, vi tilfældigvis arbejder sammen med.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Skru ned for dit privatliv og op for personligheden, når du går på arbejde. Nære relationer med kolleger ødelægger arbejdet, skriver Søndagsavisen.

Kolleger er sjældent bare mennesker, vi tilfældigvis arbejder sammen med. Det er også dem, vi deler de allermest private ting om os selv med.

Det viser en undersøgelse, som Zapera har lavet for Søndagsavisen. Vi deler alt fra problemer i familien og sex til dagligdags udfordringer på hjemmefronten og sygdom med kollegerne.

Og private mellemværender kommer til at skygge for arbejdet, fordi medarbejderne går mere op i hinanden end det, de er ansat til.Det er ikke kun til skade for virksomheden. »Hvis ens arbejdsliv er baseret på, at man også skal være hinandens fortrolige, går det galt den dag, man bliver udsat for nedskæringer eller forandringer. Så er der nogen medarbejdere, der går i krise, fordi de i den grad er blevet hinandens perlevenner«, siger Hanne Museth. I sit arbejde som erhvervspsykolog gennem mange år støder hun ofte på kolleger, hvor grænsen mellem privatliv og professionelt arbejdsliv er udvisket. »Der er jo arbejdspladser, hvor man kan finde på at skændes som søskende. Det hører slet ikke hjemme på en arbejdsplads. Men det sker, når man får det alt for familiært med hinanden, og rollerne bliver udviskede«. Derfor er det en god ide at skrue ned for privatlivet og op for personligheden, når du går på arbejde.







Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere