Børn, der sms'er, er bedre til at stave, og det overkommelige antal ord i en sms kan ligefrem give svage elever mod på at skrive.
Foto: MIRIAM DALSGAARD

Børn, der sms'er, er bedre til at stave, og det overkommelige antal ord i en sms kan ligefrem give svage elever mod på at skrive.

Forbrug og liv

Sms gør børnene bedre til at stave

Danske teenagere skriver i snit 341 sms'er om ugen. Det er godt for deres læse- og stave-færdigheder.

Forbrug og liv

Bekymrede forældre til børn, der konstant er i sms-kontakt med venner og veninder, kan i stedet begyndne at glæde sig over tommelfingrenes dans over tasterne.

En ny britisk undersøgelse viser nemlig, at de børn, der skriver flest sms'er, også er de bedste til at læse. Det skriver metroXpress.

KNUZ og CFØLI Undersøgelsen, der er gennemført af forskere ved Coventry University, viser også, at de mange alternative stavemåder, som sms-sproget indebærer - på dansk kan det for eksempel være KNUZ og CFØLI - ikke ødelægger børnenes evne til at retsstavning. Ordene betyder i øvrigt 'knus' og 'selvfølgelig'

Forsker i unges mediebrug ved Syddansk Universitet, Ditte Laursen, vurderer, at undersøgelsen også er dækkende for danske unge.

Skriver hele dagen
»Da jeg var barn, skrev jeg kun, når jeg skulle lave lektier, men nu har vi en hel generation, der sidder og skriver hele dagen, og derfor bliver de utrolig gode til at læse og stave«, siger Ditte Laursen til metroXpress.

50 om dagen
Danske unge mellem 13 og 19 år skriver i gennemsnit 341 sms'er om ugen - det er knap 50 om dagen - viser en opgørelse fra tredje kvartal 2008.

Antallet falder en del blandt de 20 til 29-årige, der kan nøjes med 102 sms-beskeder om ugen.

Ditte Laursen mener, at sms'er kan være med til at samle nogle af de svage elever op, der ellers har svært ved skolens skriveopgaver.

Succes for de svage elever

»For dem er lange stile med store krav helt uoverskuelige. Der er sms'ens 160 tegn mere overskuelige, så de oplever at få nogle succesoplevelser«, siger hun.

Ole Sejer, der er lektor på Institut for Informations- og Medievidenskab på Århus Universitet, mener faktisk, at mobiltelefonen i højere grad burde inddrages i skolernes undervisning.

Han ser mobiltelefonen, som et moderne redskab i undervisningen på linie med internettet.

»Facebook/Google-tanken bygger på det modsatte af udenadslære. Vi behøver ikke vide alt, men vi skal vide, hvor vi kan finde det«, siger Ole Sejer.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen
    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen

    Henter…

    Søndag er der Oscar-uddeling i Los Angeles. Og for første gang siden 1989 vil showet finde sted uden en vært – et job, som bliver kaldt det værste i Hollywood i øjeblikket. For i en tid, hvor alt er syltet ind i værdipolitiske diskussioner, kan ingen længere samle os alle i et fælles grin.

  • Kvinder efter flugt fra Baghouz i det østlige Syrien. Foto: Fadel Senna / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?
    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?

    Henter…

    USA’s tilbagetrækning fra Syrien har gjort spørgsmålet om de danske IS-krigere højaktuelt. Skal vi tage dem hjem igen, efter at de har kæmpet for et verdensomspændende islamisk kalifat? Og har vi en forpligtelse over for de danske børn, der er blevet født undervejs i kampene?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Forsiden

Annonce