0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mobilbilletter og søndagstilbud får flere til at vælge bus, tog og metro

Antallet af rejser i hovedstadsområdet foretaget med kollektiv trafik steg med 11 millioner i 2010.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling (Arkiv)
Foto: Jens Dresling (Arkiv)

Populært. Busserne i hovedstaden har fået 3,4 procent flere passagerer i løbet af 2010, mens S-togene har fået godt 1 procent flere passagerer.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Flere københavnere valgte sidste år at springe på bus, tog og metro. Det viser foreløbige tal fra hovedstadens trafikselskaber. Antallet af rejser i hovedstadsområdet foretaget med kollektiv trafik steg med 11 millioner i 2010, svarende til en vækst på 4,1 procent i forhold til 2009.

Metroen har haft størst passagerfremgang. 52,5 millioner passagerer lod sig sidste år transportere med metroen - det svarer til godt to en halv million flere passagerer end i 2009. Eller 5,2 procent flere end året før, skriver Urban.

S-togstilbud lokker kunderne til
Chef i Metroselskabets trafikpolitiske afdeling, Nina Kampmann, mener, at det skyldes, at hovedstadens trafikselskaber har indført en fælles mobil- og webbilletløsning.

»Udviklingen i salget af mobilbilletter er gået langt hurtigere, end vi havde turdet håbe på. Cirka 30 procent af kontantbilletterne i hovedstadsregionen sælges nu via 1415-mobilløsningen,« siger Nina Kampmann til Urban.

LÆS OGSÅ

Også busserne i hovedstaden er blevet mere populære. De har fået 3,4 procent flere passagerer i løbet af 2010, mens S-togene har fået godt 1 procent flere passagerer.

»Der er ingen tvivl om, at S-togstilbud som at tage cyklen gratis med og de gratis søndage har trukket flere kunder til - også på andre tidspunkter,« siger Gert Frost, administrerende direktør i DSB S-tog.

LÆS OGSÅ

Teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF), ser gerne, at endnu flere københavnere dropper bilen til fordel for cykel, bus og tog.

»Vi har fokus på at blive ved med at udvikle den kollektive trafik. Derfor er det selvfølgelig et skridt i den rigtige retning. Men vi skal have endnu flere københavnere og pendlere over i busser og tog, ellers drukner vi simpelthen i biler,« siger han til Urban.