holdt! Cyklisterne skal overholde færdselsloven, ellers er det helt okay at der vanker en stor bøde, mener mange læsere.
Foto: FINN FRANDSEN

holdt! Cyklisterne skal overholde færdselsloven, ellers er det helt okay at der vanker en stor bøde, mener mange læsere.

Forbrug og liv

Læsere: Cyklisterne kan da bare køre ordentligt!

En del af Politiken.dk's læsere mener, at der hersker for meget anarki blandt cyklister.

Forbrug og liv

Politikens læsere befinder sig i to skarpt adskilte lejre, når det kommer til diskussionen om højere bøder for cyklisters forseelser i trafikken.

Hvor omtrent halvdelen mener, at det er helt fint, at det fra 1. januar kommer til at koste 1.000 kroner for for eksempel at svinge til højre for rødt, mener resten, at de højere takster er direkte latterlige.

»Kom igen, lovgivere!«

»Jeg er generelt lovlydig i trafikken. Disse drakoniske love giver mig faktisk blod på tanden for at begynde at overtræde loven hyppigere. Vi ender som singapore hvis dette fortsætter«, skriver Shawn fra København.

Mette Strøm supplerer på Politikens Facebookside:

»Jeg vil stadig køre på fortovet der hvor man ikke har sørget for, at der er sikkert at køre for cyklister. Utroligt at høre sure folk beklage sig over cyklister, når bilister er så stor en fare i trafikken. Der er trods alt stadig forskel på, at blive påkørt af en bilist og en cyklist. Så længe der ikke er sørget for sikkerhed for cyklisterne, er det uartigt at give så store bøder«.



En stor del af de læsere, der indtil videre har givet deres mening til kende i debatten, ryster på hovedet af politiet.

»Vi ser stort set aldrig færdselspolitiet her på Nørrebro, med andre ord, kommer en forhøjning af bøden ikke til at gøre nogen forskel«, skriver Mikkel fra Nørrebro.

OVERBLIK

En opfattelse Niels Petersen fra København deler:

»De kunne også sætte bøderne op til 10.000 kroner. Så længe der ikke er nogen til at håndhæve loven, kommer det ikke til at ændre det mindste på folks (inklusive mig selv) opførsel«, skriver han.

Og Pernille Stefansen skriver:

»Politiets ressourcer kunne bruges bedre end at jagte mig for ikke at køre efter reglerne.. Det handler om at passe på hinanden og sørge for flow i cykeltrafikken- det er SÅ langt ude at forsøge at skræmme os væk. Kom igen Lovgivere!«

Cyklister kører »svinsk«
Henrik Howardsen er blandt de, der mener, at de nye bøderegler er på sin plads:

»Helt i orden - man ka' da bare køre ordentligt (både bilister og cyklister)!«, skriver han på Politikens Facebookside.

Samme holdning har Kenneth Risgaard:

»Som fodgænger i København har jeg lært at frygte cyklisterne mere end bilerne. hvis I absolut skal køre så råddent, så se jer dog for!«, skriver han, mens en anden supplerer:

»Når man tager i betragtning, at der nærmest hersker totalt anarki blandt cyklister, lyder det glimrende med forhøjede bøder. Det handler også om, at man som cyklist tænker på andre trafikanter og fodgængere og ikke blot sig selv. Og man har kun et problem med bødernes størrelse, hvis man er ligeglad med færdselsloven. Nu mangler blot lidt mere politi på gaderne, tak«.

SKRIV

Julie fra København mener, at cyklister generelt kører alt for svinsk, og en læser fra Brøndby, der kalder sig 'jf' kan berette følgende historie:

»Så sent som i går var der en far med sin 8-10 årige datter, der frejdigt cyklede over for rødt og var lige ved at køre ind i siden på min bil. Da jeg så rullede vinduet ned og spurgte om han ikke kendte farverne bad han mig bare om at flytte bilen, han holdt jo ikke i vejen for mig. Med den mentalitet og ansvarsfølelse er det vel tvivlsomt om højere bøder vil ændre noget«.

I den mere lovlydige ende af befolkningen befinder Jette Andersen fra Nordborg sig. Hvis alle var som hende, ville denne diskussion slet ikke eksistere:

»Forsøgte engang kl 3.30 om morgenen at køre over for rødt i et fuldstændigt tomt kryds. Kunne ikke få míg selv til det. Så det går alt for meget imod min opdragelse«, skriver hun.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce