Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

sællert. Danskerne har i 2011 købt lidt dyrere biler end de gjorde året før. Dog er den mest solgte bil på det danske marked Chevrolet Spark i 100.000 kroners klassen.
Foto: JACOB EHRBAHN

sællert. Danskerne har i 2011 købt lidt dyrere biler end de gjorde året før. Dog er den mest solgte bil på det danske marked Chevrolet Spark i 100.000 kroners klassen.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskernes nye bil koster 100.000 kroner

Vi betalte mere for bilen i 2011 end i 2010. Men de billigste sælger stadig godt.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den mest solgte bil i Danmark i 2011 hører til i prisklassen 100.000 kroner.

Dog har danskerne generelt undt sig selv lidet dyrere biler end i 2010. Det er dog ikke noget voldsomt hop i dyrere retning. Lørdagsliv har regnet gennemsnitsprisen ud på de mest solgte biler i 2010 og 2011, og tallene siger 157.000 kroner mod 163.000 kroner.

Men i 2010 var der kun en enkelt bil i 300.000-kroners klassen på top-10 listen over de mest solgte biler, og det var Toyota Avensis. I år får den følgeskab af VW Passat.

LÆS ARTIKEL

Det viser salgsstatistikken fra De Danske Bilimportører – tallene for 2011 dækker dog kun månederne januar-november.

For et år siden forudså chefredaktør Mikkel Thomsager, Bil Magasinet, her i Lørdagsliv, at danskerne ville gå efter større biler i 2011:

»Det danske marked vender formentlig tilbage til mere normale forhold, og det vil sige, at de lidt større biler vil fylde mere i salgsstatistikken«, sagde Mikkel Thomsager, og den spådom fik han på en måde ret i.

Rev papirerne itu
De helt små biler er dog på ingen måde skubbet ud af markedet, og det vil formentlig heller ikke ske i 2012, hvor bilkøberne efter alt at dømme kan fornøje sig med lige så lave priser på de mindste biler som nu. Det skyldes ikke mindst VW’s kommende mikrobil, Up, der står klar i marts til 90.000 kroner (plus levering på cirka 3.800 kroner). Den pris har sendt chokbølger ind over importører af andre småbiler, for eksempel Fiat, der senere på foråret 2012 er klar med en ny Panda:

»Den kollega, der sidder med prisberegningerne på den nye Panda, rev alle papirerne itu, da han hørte om prisen på VW Up«, fortæller Fiats pressechef, Steffen Holm.

Fiat vil overhovedet ikke komme med bud på, hvor prisen på den nye Panda skal ligge.

LÆS ARTIKEL

Lørdagsliv forsøgte sig også som spåmand sidste år ved denne tid, og det skete med en artikel, der fik overskriften: »2011 bliver elbilernes år«. Det holdt overhovedet ikke stik – der kom ganske vist en håndfuld nye elbiler på markedet, blandt andet trioen af næsten identiske biler som Citroën C-Zero, Peugeot Ion og Mitsubishi i-Miev, men de er ikke blevet solgt i noget synderligt omfang.

Elbilproducenternes egne spådomme var dog heller ikke meget værd. For eksempel sagde den danske Nissan-chef i Danmark, Peter Hal, for et år siden til Lørdagsliv:

»Fra april 2011 og et år frem regner vi med at sælge 400-500 biler«.

Han talte om Nissan Leaf, som dog først var klar i Danmark i november, og indtil videre er der solgt ti stk. En anden meget omtalt elbil, Renault Fluence Z. E., skulle også have været på markedet i Danmark i 2011, men det skete ikke. Nu lover Renault premiere i weekenden 4.-5. februar.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden