Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

Billigere. I Sverige koster mange dagligvarer det halve af, hvad prisen er i herhjemme.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skatteminister: Overpriser skyldes dårlig konkurrence

Politikerne skal tage de høje danske priser alvorligt, mener Forbrugerrådet.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når danske forbrugere betaler langt mere for dagligvarer, end de gør i vore nabolande, skyldes det især de meget høje danske afgifter, gebyrer og moms.

Sådan lyder i hvert fald den typiske forklaring fra den danske detailhandel, når medierne, som 24timer gjorde onsdag, dokumenterede, at det kan være endog meget dyrt at købe dagligvarer her til lands.

Men 24timer har bedt Skatteministeriet regne på, hvor stor betydning de danske afgifter, gebyrer og momsen har for, at det koster dobbelt så meget at købe 32 populære dagligvarer i en dansk Bilka som i det store svenske varehus Gekås.

Skatter er ikke synderen Ministeriets beregninger viser, at de danske afgifter, gebyrer og momsen kun forklarer en tredjedel, 33 procent, af den merpris, som danskere betaler for præcis samme varer. De resterende to tredjedele, 67 procent, som danskerne betaler mere i Bilka, kan ifølge Skatteministeriet ikke forklares med skatter, afgifter og gebyrer. Så når 24timer betalte 501 kroner for meget i Bilka for de 32 varer, så skyldtes kun de 166 kroner dansk moms, afgifter og gebyrer. De resterende 335 kroner, vi betalte i merpris, er således ikke forklaret med moms og så videre.



24timer har forelagt Forbrugerrådets direktør, Rasmus Kjeldahl, ministeriets udregninger.

»Vi har nu hørt på supermarkedernes forklaringer om skat og afgifter gang på gang, men nu er de ved at være skudt effektivt tilbage og duer altså ikke mere som forklaring på de for høje omkostninger i den danske dagligvarehandel,« siger han.

Supermarkeder snakker uden om
Også skatteminister Thor Möger Pedersen (SF), mener, at noget er galt i Danmark.

Han sendte torsdag et svar til Hans Christian Schmidt (V), der havde bedt ham kommentere nogle tilsvarende prisforskelle mellem Danmark og Tyskland.

Ministeren begrunder de høje priser i Danmark med en række markedsforhold som for eksempel manglende konkurrence i den danske dagligvarehandel’.



Han skriver, at når danske forbrugere køber samme varer på forskellige sider af landegrænserne (...) så burde man forvente, at priserne, når der renses for moms, afgifter og øvrige gebyrer, tilnærmelsesvis er de samme’.

Enhedslistens Per Clausen siger om Skatteministeriets udregning:

»Det bekræfter jo endnu en gang, at det, der sker, er, at supermarkederne snakker uden om realiteterne, når de hævder, at prisforskellene primært skyldes momsforskelle og danske afgifter,« siger han.

Prisproblemer skal tages alvorligt

Rasmus Kjeldahl siger, at det længe har undret Forbrugerrådet, at ingen i det politiske miljø før har taget problemerne med prisforskelle alvorligt. »For det handler jo om virkelig mange penge på den enkeltes budget, og der er rigtigt meget velfærd at hente for samfundet ved at få en mere effektiv konkurrence,« siger han til 24timer.

LÆS OGSÅ Det giver ikke mening at sammenligne et supermarked i Sverige med Bilka,« siger Geert Lair Christensen, analysechef i detailhandlens organisation Dansk Erhverv. Han tilføjer, at danske forbrugere sparer betydelige beløb ved at handle på tilbud. Men den køber Per Clausen ikke. »Det er urimeligt, at supermarkederne kan blive ved at bilde os ind, at de mange tilbud, tilbudsaviser og aftaler om for eksempel placering af varerne, som alt sammen er noget, de planlægger månedsvis i forvejen og har fuld kontrol over, er udtryk for en reel konkurrence på markedet,« siger han til 24timer.





FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden