Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

»bondefangeri«. Bezzerwizzers quiz via iPhonen har mødt heftig kritik - bl.a. at det koster penge at tilkøbe nye quizzer og prisen er for høj.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bezzerwizzer bøjer sig for massiv brugerkritik

Efter blot to uger på markedet som iPhone-app går det danske quiz-spil Bezzerwizzer fra 18 kr. til 0 kr. Ændringen kommer efter massiv kritik fra brugerne.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

"Svineri", "bondefangeri", "tyveri" og "fadæse". Sådan lød blot nogle af de hårde domme, der har haglet ned over den netop lancerede iPhone-app baseret på det danske quiz-spil Bezzerwizzer.

I sidste uge lancerede Bezzerwizzer sin quiz-app til 18 kr. på Apples App Store, men siden da er det væltet ind med negative brugeranmeldelser af spillet - og det i sådan en grad, at Bezzerwizzer nu har kastet håndklædet i ringen og følt sig tvunget til at gøre spillet gratis:

»Grundlæggende gør vi nu app´en gratis, fordi vi lytter til vores brugere. Vi er ikke enige i, at vores quiz-app var for dyr, men vi er nødt til at reagere efter brugernes kritik«, siger Jesper Bülow, direktør for Bezzerwizzer.

Betal og tank op I Bezzerwizzer App´en til iPhone kan man vælge at spille enten den klassiske quiz, hvor man får spørgsmål inden for brætspillets 20 klassiske kategorier som f.eks. Design, Natur & Teknik og Mad og Drikke eller spille temaquizzer om f.eks. kongerækken, Pulp Fiction eller Dansk fodbold. Alle quizzer kan spilles alene eller som udfordringer mod andre.

Før kostede app´en 18 kr., hvormed der fulgte 3.000 af spillets valuta i de såkaldte B-mark til at spille for, hvor hver quiz koster mellem 100 og 300 B-mark. For at få flere B-mark skal man enten tilkøbe dem - hvor f.eks. 3000 B-mark koster 30 kroner - eller vinde dem ved at vinde en udfordring, slå sin egen rekord eller nå et nyt niveau i spillet.

Men den forretningsmodel har brugerne dømt ude, og ifølge Jesper Bülow har Bezzerwizzer aldrig oplevet lignende negativ kritik i deres 7 år på spil-markedet. Særligt den ekstreme forskel i forbrugernes købsmentalitet mellem den fysiske og virtuelle verden har overrasket ham, for Jesper Bülow har aldrig hørt om nogen, der kaldte det for tyveri at deres serie af fysiske quiz-brætspil koster 400 kroner stykket:

»For det første har vi som mennesker en stærk kobling mellem et fysisk produkt og dets værdi. I det fysiske brætspil kan brugerne se, at det koster penge at lave. Men langt det meste vi laver i Bezzerwizzer, er jo vidensproduktion, som koster penge, men hos forbrugerne er det snarere det fysiske produkt, der betyder noget«, siger Jesper Bülow.

Forventninterne frustrerer
Med sin pris på 18 kroner byggede quiz-spillet i første omgang på en slags "premium plus" model, der betyder, at det koster penge at købe spillet, mens også at tilkøbe quizzer inden i spillet.

LÆS ARTIKEL

Andre succesrige apps til iPhone vælger andre betalingsmodeller, som f.eks. de danske spil 'Rasmus Klump' eller 'Cirkeline', der er gratis at downloade og spille i begrænsede udgaver, men kræver betaling, hvis man vil tilkøbe filmklip, flere spil eller nye muligheder. Andre apps som for eksempel Wordfeud fungerer ved at have en gratis reklame-finansieret version, og en betalings-version uden reklamer som.

»Med Bezzerwizzer handler det i høj grad om forventninger. Hvis brugerne ikke føler, at de har frie nok rammer for deres 18 kroner, så bliver de trætte af det. Og når de samtidig er glade for det fysiske brætspil, så ender det let i frustration«, siger Jacob Møller, ekspert inden for forretningsmodeller på Apples App Store og direktør for den danske spiludvikler Kiloo, der har udviklet flere spilapps til iPhone og iPad.

Senest har Kiloo udviklet actionspillet 'Bullet Time', hvor de ikke tjener penge på ekstra baner, men derimod på ekstra udstyr til figurene. For ifølge Jacob Møller vil brugerne ikke betale for ekstra baner eller features, men foretrækker udstyr eller muligheder, der gør det lettere at vinde over de andre spillere.

For aggressive
Hovedproblemet ifølge Jacob Møller er, at Bezzerwizzer kan virke for aggressive, når de indbygger en blokering i deres app, så den ikke kan spilles mere efter første 10-12 quizzer uden at betale igen:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»I App Store er det vigtigt, at brugerne skal kunne blive ved med at fornøje sig med app´en uden at blive tvunget til at købe noget. Jeg ville nok ikke have valgt at gøre den indledningsvis gratis som nu, men i stedet hurtigere fjerne de mange tilkøbsmekanismer, der bremser spillerne«, siger Jacob Møller.

»Når først du har passeret barrieren på de 18 kr., så skulle al indhold være gratis - men så ville jeg nok også have sat startprisen højere til f.eks. 24 kroner«, vurderer han.

LÆS ARTIKEL

Hos Bezzerwizzer har den model været overvejet, men deres verden er en anden:

»I modsætning til andre apps, så udvikler vores quiz-univers sig hele tiden, og der kommer nye aktuelle quizzer til hver eneste uge, som koster penge at producere. Det er et andet koncept, og derfor har vi valgt denne betalingsmodel, som udfordrer konventionerne, og det får vi i høj grad lussinger for«, siger Jesper Bülow.

Gratiskulturen hersker

Ifølge både Jesper Bülow og Jacob Møller hersker der en mærkværdig parallel-økonomi på Apples App Store, som er svært lunefuld:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Folk giver gerne give 60 kroner for en fadøl til frokost eller flere hundrede kroner for en biograftur, men værger sig ved at bruge 18 kroner på et spil, der underholder dem i timevis. Det er nok naturen omkring internettet, at vi har vænnet os til, at tingene er gratis«, siger Jacob Møller.

Hans egen tommelfinger-regel er, at 90 procent at brugerne tjener man intet på, 9 procent spytter lidt i kassen, mens 1 procent af spillerne betaler huslejen - en model, som Jesper Bülow nikker genkendende til.

På Bezzerwizzers online-univers har man kunne quizze både gratis og mod betaling siden sidste år, og siden har 25.000 aktive brugere.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden