Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Maskinspil. De første computer-skabte spil fra Angelina er tilpas retro-agtige - men i morskab klarer de sig godt.

Maskinspil. De første computer-skabte spil fra Angelina er tilpas retro-agtige - men i morskab klarer de sig godt.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nyt computerprogram kan selv udvikle sjove spil

Forsker har opfundet computerprogram, der automatisk udvikler computerspil.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nok er spillene små, simple og ligner en tidskapsel fra 1980´erne. Men spillene udviklet af det britiske computerprogram ANGELINA er også kun første skridt mod en autonom computer, der kan skabe nye spil på egen hånd.

Og det mest overraskende er, at spillene rent faktisk fungerer.

At en computer autonomt laver spil til mennesket kan lyde fremtidsagtigt, men det er målet for den engelske forsker Michael Cook fra Imperial College London. Med den computersprogrammet ANGELINA (A Novel Game-Evolving Labrat I've Named ANGELINA) er hans mission at vise styrkerne ved samarbejdet mellem menneske og maskine.

Prøv de computerskabte spil her (eksternt link)

Angelina har allerede udviklet adskillige spil, som f.eks. julespillet 'Sleigh this Way' eller 'Space Station Invaders', hvor man som forsker skal undgå løsslupne robotter og rumvæsner for at undslippe en rumstation.

Selve grafik og lyd skal Cook selv kode ind i spillet på forhånd, men alle banerne, spildesignet og udfordringerne er udelukkende udviklet af computerprogrammet.

Vurderer spillene som et menneske

Angelina fungerer ved at desgine forskellige dele af spillet i "lag", og dernæst sætte dem sammen igen. I eksemplet 'Space Station Invaders' har Angelina f.eks. skabt alle banerne, hvordan fjenderne bevæger sig, hvor de er, og hvilke hjælpemidler eller power-ups, spilleren skal have til sin rådighed. Derefter sætter computerprogrammet disse "lag" af spillet sammen, og simulerer nu, hvordan et menneske ville spille, så banerne bliver tilpasset den menneskelige psyke.

LÆS ARTIKEL

F.eks. vurderer Angelina baner, hvor man skal bruge power-ups på smarte måder som "sjove", mens de baner, der er umulige at gennemføre bliver siet fra. Efter omkring 400 af disse "brugertests" samler Angelina spillet igen, så det bliver så udfordrende, men aldrig umuligt for den menneskelige spiller. Og hele denne proces tager kun få minutter for programmet, mens det kan tage månedsvis for en menneskelig spilskaber.

»I teorien er det intet i vejen for, at en spilskaber kan starte Angelina og skabe et nyt spil hver 12 time og sende det videre til Apples App Store«, siger Cook til New Scientist.

»Jeg tror ikke, at Angelina stjæler jobs fra spildesignere. Jeg tror, at det kan være en stor kreativ styrke for dem«, siger Cook, og foreslår, at spiludviklere kan bruge programmer som Angelina til at forbedre spillene. F.eks. kan spilskabere udvikle en ny færdighed, mens Angelina kan designe en bane, som viser potentialet i færdigheden.

LÆS ARTIKEL

Ifølge Cook er Angelina et eksempel på nye former for udviklingsbaseret software-udvikling, hvor computerne optimerer sig selv og sin software ved at være baseret på f.eks. darwinistiske principper eller efteraber, hvordan et menneske lærer af sine fejl.

Ideen om et computerprogram, der kan skabe egne spil er en god idé, men det skal gøres rigtigt:

»Jeg kan godt lide ideen om, at computeren taler sammen med mennesket«, siger docent Mark Nelson fra IT-Universitetet i København til New Scientist. Samtidig advarer han også om, at systemet skal være tilpas gennemskueligt, så vi let kan justere, hvordan Angelina laver sine spil - og "ikke bare trykke på en knap".

Også den herboende forsker Georgios N. Yannakakis fra IT-Universitetet har forsket i, hvordan computere løbende optimerer et spil, så det konstant tilpasser sig spillerens evner og kunnen - bl.a. ved at lave anderledes baner baseret på ens personlige spillestil.

Kilde:New Scientist

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden