Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
 THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

Faktum. Det ta'r kun fem minutter. Til gengæld er det næsten lige så dyrt som i ikke-discount supermarkeder.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Discountkæder kan ikke konkurrere på priserne

Prisforskellen i supermarkeder og discountkæder er forsvindende lille.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

274 kroner. Det er prisen for 14 identiske fødevarer i Rema 1000, Bilka, Kiwi Minipris, Lidl og Netto.

Fakta er kun 2,5 kroner dyrere, mens traditionelle supermarkeder som SuperBrugsen gennemsnitligt blot er 11 kroner dyrere.

En ny, stor prisundersøgelse foretaget af 24timer afslører, at det ikke betaler sig at købe ind i de såkaldte discountsupermarkeder. De er nemlig ikke mærkbart billigere end traditionelle supermarkeder som Kvickly, SuperBrugsen, Føtex og SuperBest, hvor udvalget er større, og hvor der er indført lavprissortimenter, som kan matche discountsupermarkedernes.

»Interessant«
»Prisforskellen er så lille, at den alene ikke kan retfærdiggøre at handle i en discountbutik«, siger Hans Rask Jensen, der forsker i forbrugeradfærd på SDU i Sønderborg.

I de dyreste supermarkeder, SuperBrugsen og Kvickly, kostede de 14 fødevarer præcis 286,90 kroner. Netto var med 273,96 kroner billigst, viser pristesten.

»Det er interessant, at discountsupermarkeder, der markedsfører sig med discountpriser, har samme priser som almindelige supermarkeder,« siger kontorchef Camilla Hesselby fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til 24timer.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden