Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Er du dreng, vil du have legetøjsvåben i julegave, mens piger ønsker sig barbiedukker. Eller gør de?
Foto: Toys'R'Us

Er du dreng, vil du have legetøjsvåben i julegave, mens piger ønsker sig barbiedukker. Eller gør de?

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Legetøjskataloger fastholder gamle kønsroller

Julekataloger til børn er fyldt med lyserødt legetøj og makeup til piger, mens drenge leger med værktøj og våben.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Snæversynet og nedværdigende for begge køn«.

Sådan lyder den svenske reklame-ombudsmands dom over Toys’R’Us’ julekatalog, efter at en skoleklasse i Sverige har anmeldt legetøjskædens julekatalog for at fastholde børn i forældede kønsroller.

Men sådan er det også i Danmark. Præcis det samme katalog, som kritiseres i Sverige, er nemlig ude i danske hjem, hvor børn krydser årets juleønsker af, og mange af billederne bliver også brugt i andre danske legetøjskataloger som Fætter BR’s.

»Stereotypt« Det er problematisk, mener kønsforsker og sociolog på RUC Karen Sjørup.

»Det er helt stereotypt og delt op i lyserøde sider til pigerne, som skal være yndige med makeup og prinsessekjoler, mens alt det tekniske legetøj er til drengene. Det er synd for begge køn,« siger hun til metroXpress.

Hun bakkes op af Grethe Krag-Müller, forsker i børneliv og læring ved DPU. Ifølge hende afkoder børnene med det samme, at de enten er på holdet med våben og bilbaner eller det med dukker og makeup.

LÆS ARTIKEL

»Det er problematisk, at både piger og drenge forhindres i at udvikle alle sider af sig selv«, siger hun til metroXpress.

Karen Sjørup synes, at det i høj grad må være Toys’R’Us’ ansvar at vise nogle ordentlige rollemodeller:

»Når den lille pige først har set kataloget, er det svært som forældre at sige fra og få hende sporet ind på andet«, siger hun.

Toys'R'Us afviser kritikken

Men ifølge retaildirektør Søren Blangsted fra Toys’R’Us, er der ikke noget i vejen med kataloget.

»Vi føler, at vi spejler virkeligheden, som den er. Børn kopierer, hvad mor og far gør, og det er altså stadig kvinderne, som bruger makeup. Det er ikke vores ansvar at ændre kønsrollemønsteret i samfundet. Vi skal sælge produkter«, siger han til metroXpress og fortsætter:

»Vi synes, at vi tilpasser kataloget, så det passer til tiden. For eksempel ser man en dreng med en legestøvsuger. Det ville man ikke se for 10 år siden«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden