0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hver tredje forælder laver ungernes lektier

Forældres lektielavning øger uligheden blandt eleverne, siger lektor.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

Bjørnetjeneste. Når forældre laver deres poders hjemmearbejde, fratager de dem muligheden for at lære noget, siger undervisningsminister Christine Antorini.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Til i morgen skal alle have lavet opgaverne på side 23 og 24 i opgavebogen«.

Nogenlunde sådan slutter mange matematiktimer i de danske folkeskoler. I mange tilfælde er det dog forældrene og ikke eleverne selv, der ender med at lave lektierne, skriver 24timer.

Ifølge en undersøgelse, som YouGov har lavet for 24timer blandt 1.005 danske forældre til skolebørn, har 36 procent af landets forældre prøvet at lave deres børns lektier for dem.

34 procent af forældrene svarer faktisk, at de indimellem laver deres børns lektier, mens 1 procent ofte gør det og 2 procent jævnligt gør det. 60 procent har aldrig gjort det.

LÆS OGSÅ

Flemming B. Olsen er lektor på Tornbjerg Gymnasium og har lavet ph.d. om lektielæsning. Han mener, at tiden er ved at løbe fra lektierne, som de ser ud i dag.

»De øger uligheden blandt eleverne. Det er ikke alle forældre, der har mulighed for eller kompetence til at hjælpe deres børn, og så er der pludselig nogen af eleverne, der er langt foran de andre. Det kunne man med fordel undgå, hvis lektielæsningen blev integreret i undervisningen,« siger han.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorinis (S) reaktion kom prompte, da 24timer spurgte om hendes holdning til, at 36 procent af forældrene har prøvet at lave deres børns lektier:

»De gør virkelig deres børn en bjørnetjeneste. Undskyld mig, men de giver jo ikke børnene muligheden for at lære det, de skal. Det er virkelig at tisse i bukserne. Det er ret beset at svigte ens barn og ikke sørge for, at det lærer det, som det skal (...) Jeg synes hellere, at man skal gå til skolen og sige, hvis man synes, det er nogle latterlige ting, de får for derhjemme,« siger Christine Antorini til 24timer.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter