Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Toyota: Auris med motorer for enhver smag

Designet er strammet gevaldigt op, og en nyskabelse er en stationcar med hybridmotor, der kører på el og benzin.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En skærpet designprofil og en længe savnet variant er nyskabelserne for Toyota Auris, der afløste Corolla i Europa 2007.

Nu kommer den nemlig som stationcar, hvilket formentlig vil glæde den danske importør, for det er især sådan en udgave, som danske bilkøbere efterspørger.

Toyota tillader sig dog lidt krukkeri ved at kalde den nye stationcar for Touring Sports. Det skal nok antyde, at bilen ikke er tiltænkt kedelige transportformål, men skal sende signaler om, at ejeren har en spændende livsstil med interesser, som kræver god plads i bilen.



I første omgang kommer Toyota Auris til Danmark som femdørs hatchback. Den er gjort 5,5 cm lavere, men der er stadig god plads i kabinen, også til hovedet. Hele bilen er sænket, og det kan bidrage til lidt skarpere køreegenskaber. Touring Sports ventes til Danmark i sommeren 2013.

Toyota Auris kan fås med tre forskellige motortyper: benzin, diesel og benzinhybrid. Så bredt et udvalg tilbyder ingen konkurrenter, og selv hos Toyota, der har satset voldsomt på hybridbiler, er det nyt, at denne motortype kan fås i en stationcar.

Hybridmotoren kører på både el og benzin. Der er tale om en 1,8-liters benzinmotor, der arbejder sammen med en elmotor, og i alt er der 136 hk til rådighed. Toyota har endnu ikke luftet forbrugstal for Auris Touring Sports, men vi gætter på omkring 25 km/l. Med normal 1,6-liters benzinmotor med 132 hk kører den 16,6 km/l.



Elmotoren i hybridudgaven af Auris er af den type, der automatisk lades op under kørslen, bl.a. via bremseenergien. Den kan altså ikke sættes til en stikkontakt.

Resten af Aurisfamilien har fået en gevaldig overhaling af designet. Nu er alle linjer mere skarpe, og bagfra er der ganske vist en slående lighed med Hyundai i30, som også er en af de oplagte konkurrenter for Toyota Auris.

Priserne for den nye Auris kendes endnu ikke, men startprisen vil nok lige klemme sig under 200.000 kroner.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden