Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Overvægt. Man skal ikke tro på alt, hvad man hører, når det gælder sundhedstips.
Foto: Jens Dresling

Overvægt. Man skal ikke tro på alt, hvad man hører, når det gælder sundhedstips.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sundhedsmyter kan gøre dig usund

Kan man slanke sig med kaffe? Og er det usundt at spise inden sengetid? Tjek undersøger ti myter om sundhed og vægttab.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I januar måned synes alle danskere at have fået en den samme tanke: Jeg skal være sund og slank. Hurtigt. Gerne nu.

Og der findes ikke så få råd, hvis man går med netop denne tanke. Men det kan være svært at gennemskue, hvad der egentlig er sandt og falskt. Er det for eksempel rigtigt, at tyggegummi slanker og søvnmangel feder?

Kandidat i human ernæring, Preben Vestergaard Hansen, der er underviser på Professionshøjskolen Metropol, har assisteret Tjeks jagt på sandhedsværdien i ti gængse sundhedsmyter.

1. Man taber sig bedre, hvis man spiser morgenmad

Sandt.

»De mennesker, der spiser morgenmad, har nogle sundere vaner igennem resten af dagen«, siger Preben Vestergaard Hansen.

»Hvis man springer morgenmaden over, er man mere tilbøjelig til at spise sukker- og fedtholdigt senere på dagen. Derfor kan man godt øge risikoen for at tage på, hvis man ikke spiser morgenmad«.

Desuden sætter man forbrændingen op ved at spise morgenmad, fordi man sætter stofskiftet op. Det gør man især ved at spise kulhydrater, som for eksempel havregryn.

2. Man tager på, hvis man spiser lige inden sengetid

Både og.

»Nogle mener, at hvis energiregnskabet går op i løbet af hele dagen, så tager man ikke på i vægt. Hvis man har behov for 2.500 kalorier, og ikke spiser mere end 2.500 kalorier, så betyder det altså ikke noget, hvornår man indtager de måltider«.

Han er dog ikke fuldstændigt enig i den teori.

»Stofskiftet falder om natten, idet man er mindre aktiv. Og det kan medføre den risiko, at man tager mere på«.

»Der er flere grunde til, at det kan være en dårlig idé. Dels i forhold til forbrændingen og dels i forhold til fordøjelsen. Mavetarmsystemet er mindre aktivt om natten, så man kan blive oppustet og dårlig af at spise sent«

3. Faste og tarmskylning er sundt og renser kroppen

Falsk.

»Det er en skrøne, at man skal renses ud. Der er ikke noget videnskabeligt belæg for, at faste og tarmskylning er sundt.«

»De bakterier, der findes i tarmen, har en funktion. Man ødelægger den naturlige flora ved faste og tarmskylning, og man kan få forstoppelse eller det modsatte.«

»Jeg vil på det kraftigste anbefale, at man ikke gør det. Hvis det overhovedet skal foregå, skal det være under lægeligt opsyn«.

4. Man forbrænder mere, når man fryser

Sandt.

»Man forbrænder mere, når man fryser. Det er fuldstændig rigtigt. Kroppen skal nemlig holde en legemstemperatur på 37 grader. Derfor bruger man mere energi på at holde kroppen varm«, siger Preben Vestergaard Hansen.

Han vil dog ikke anbefale, at man bevidst udsætter sin krop for kulde i håb om at tabe sig.

»Man kan jo risikere at blive syg. Man skal hellere tillægge sig nogle sunde vaner i stedet for at sidde og fryse. Hvis man vejer for meget, er der noget grundlæggende galt i ens livsstil, som man skal ændre«.

5. Man taber sig, hvis man drikker meget kaffe

Delvist sandt.

»Kaffe indeholder jo koffein, som sætter stofskiftet i vejret. Det er korrekt, og det kan have en afdæmpende effekt på sultfornemmelsen, men det kan ikke anbefales som slankekur«.

For store mængder koffein er nemlig usundt for kroppen.

»Koffein kan give en mild form for forgiftning. Du kan få hjertebanken, rystelser, utilpas, udslæt, rødmen, derfor regulerer man mængden af koffein i energidrikke og man fraråder gravide og børn at drikke dem«, siger Preben Vestergaard Hansen.

6. Man tager lettere på, hvis man ikke sover nok

Delvist sandt.

»Indirekte kan det spille en rolle. Hvis man har en dårlig døgnrytme, har man ofte tendens til at leve usundt«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Har man en usund rytme, hvor man ikke spiser ordentligt eller er stresset, så er der øget risiko for, at man indtager usunde ting som sodavand, slik og fed mad. Det hænger meget ofte sammen med, hvordan man spiser og drikker.

»Jeg mener ikke, det kan forklares fysiologisk, men der kan være en sammenhæng«.

7. Det er sundere at holde op med at ryge og tage på, end at blive ved med at ryge

Sandt.

»Det er fuldstændigt rigtig, fordi den sundhedsmæssige risiko ved at ryge er langt større, end hvis man tager tyve kilo på. Særligt hvis det er den kvindelige form for fedme, hvor man tager på, på hofter og lår«.

»Det er videnskabeligt bevist, at man skal tage mere end tyve kilo på, før den sundhedsmæssige risiko forbundet med overvægten, er større end risikoen, der er forbundet med at ryge«.

Og det er heldigt, at det er sådan, for ifølge Preben Vestergaard Hansen tager man typisk tre til seks kilo på, når man holder op med at ryge.

8. Man taber sig ved at erstatte måltider med te eller tyggegummi

Sandt, men det er usundt.

»Te og tyggegummi indeholder jo ingen kalorier, så derfor vil du selvfølgelig kunne fjerne noget energi fra det samlede regnskab, og så er det klart, at man vil tabe sig. Medmindre man overspiser på andre tidspunkter, og det er der en risiko for«.

Men man bliver ikke sund, hvis man ikke spiser mad og næringsstoffer. Derfor er det ikke en holdbar løsning, mener Preben Vestergaard Hansen.

»Den dårligste måde at tabe sig på er at springe måltider over. Du vil komme i underskud af næringsstoffer. På sigt kan man få lavere blodværdier, man kan blive meget træt og få ømhed i musklerne«.

9. Rødvin og chokolade kan være sundt

Delvist sandt.

Man bliver ikke slankere af vin og chokolade, og det anbefales ikke, at man indtager det i større mængder, men begge indeholder nogle gode stoffer.

»Undersøgelser viser, at folk der drikker et glas rødvin om dagen, har en lavere forekomst af hjertesygdomme, end folk, der ikke drikker. Dermed ikke sagt at man skal anbefale at drikke et glas vin. Det er på grund af de stoffer, man kalder antioxidanter«.

Også moderate mængder chokolade kan være udmærket. Dog kun mørk chokolade, der indeholder minimum 70 procent kakao. Det skyldes, at den mørke chokolade ligeledes indeholder sunde antioxidanter, der beskytter kroppen mod sygdom.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

10. Popcorn er sundere end chips og feder ikke

Sandt og falsk.

»Popcorn er sundere end chips, men det betyder ikke, at de er sunde. Chips er kartofler med fedt, og popcorn er majs med fedt«.

Derfor kan det godt være sundere at spise popcorn end chips, men vil man gerne tabe sig, skal man helt holde sig fra dem. De indeholder nemlig en del fedt og salt.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

Forsiden