Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ulovligt. Yndigt med blomster i kurven. Men knap så yndigt med telefonen ved øret på vej over Langebro i København. Kvinden her står til en bøde på 1.000 kroner. Foto: Miriam Dalsgaard

Ulovligt. Yndigt med blomster i kurven. Men knap så yndigt med telefonen ved øret på vej over Langebro i København. Kvinden her står til en bøde på 1.000 kroner. Foto: Miriam Dalsgaard

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cyklist: »Bøden for at tale i mobil på cykel bør være 2.000 kr.«

Vi er nok blevet bedre til at overholde færdselsreglerne - meeeeen der er stadig situationer, hvor vi fristes til at lade være.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lige ud for Politigården i København er trafikanterne da nødt til at køre efter reglerne. Så der har Politiken stillet sig op for at snakke med de vejfarende om, hvorvidt de er blevet mere regelrette i færdslen, efter at bødetaksterne for et halvt år siden blev hævet drastisk.

To håndværkere på vej hjem i deres bil bedyrer inde fra de gule kedeldragter, at de ikke har ændret køremåde siden nytår – og det er af én simpel grund:

»Vi kører altid lovligt, for vi har med vores arbejde for meget at miste, hvis vi kommer af med kørekortet«, som den ene siger, og den anden supplerer: »Og det er helt fint med de høje bøder, der er indført, for der køres sgu for råddent«.

LÆS OGSÅ Det er tømrerlærling Adrian Børsting så ikke helt enig i. Han er ved at parkere sin bil og synes, at nogle af bøderne er lidt ekstreme. At det skal koste 1.500 kroner at blive taget på fersk gerning med en mobil for øret og hånden på rattet, er en barsk omgang. Ikke fordi han har prøvet det, men: »Det burde gå efter indkomst, så lærlinge som mig, der kun har 5.000 kroner efter skat om måneden, kunne slippe lidt billigere, mens folk med en høj indkomst godt kan tåle de høje bøder. Tænk også på dem på SU, de kan da slet ikke betale«. Fartbøde ved nødværge De nye bødestørrelser har fået Adrian Børsting til at tænke sig mere om, inden han griber efter mobilen, mens han sidder i førersædet. Og han ringer i hvert fald ikke nogen op mere fra bilen. »Jeg kan måske godt tage telefonen, hvis jeg venter et opkald og kører imens, men det er blevet sjældent«. Farten har 18-årige Adrian Børsting også generelt sat ned i den seneste tid.

SKRIV

»Men nogle gange slækker jeg alligevel lidt på det, når jeg ser en lang tom landevej foran mig på et sted, hvor man kun må køre 60 kilometer i timen«.

I bilkøen venter Allan Petersen på, at køretøjerne foran skal flytte sig, og imens forklarer han ud ad sideruden, at har ikke har ændret adfærd på grund af bødereformen.

»Jeg kører altid efter forholdene, og det betyder nogle gange, at jeg kører hurtigere, end jeg må. Det er en slags hasardspil, hvor man bare nogle gange må erkende, at man taber, og sådan er det bare«.

Dårlig stil

Han tabte således for nylig, da han skulle til sin søsters bryllup og var for sent på den. Det kostede en bøde på 3.000 kroner. »Det var nødværge«, griner Allan Petersen.

LÆS OGSÅ Unge Xenia Linding Raun venter på grønt lys på sin cykel. Hun har ikke hørt om de opskruede bødetakster, men hun er faktisk blevet mere lovlydig – ikke så meget fordi hun frygter den økonomiske straf, men fordi hendes forældre har talt med hende om, at der er for mange cyklister, der bryder loven. »Der er for meget dårlig stil på cykel, og det har mine forældre faktisk fået mig til at indse«, siger hun. Jonna Petersen sidder på sin cykel i næste bølge og venter på grønt signal, og hun hører til dem, der altid overholder reglerne. Og som ryster på hovedet af sine medcyklister, når de cykler i fodgængerovergangen eller på fortovet. Og hun kan »slet ikke have« dem, der taler i mobil på cykelstien. LÆS OGSÅ »De slingrer og er decideret farlige at køre bagved. For min skyld kunne man godt sætte bøden op til 2.000 kroner for at tale i mobil på cykel«, siger hun, inden hun skal op på pedalerne igen. Lige bagefter lyder der et swwwushhhhjjj af skridende cykeldæk. En mandlig cyklist har ikke været opmærksom på en bybus, der drejer til højre, så han må bremse voldsomt op og er næsten nede at ligge. Han har ikke hørt det tonstunge køretøj. Måske fordi han har musik i ørerne. Men det er der ikke bødestraf for. Jeg kan måske godt tage telefonen, hvis jeg venter et opkald og kører imens, men det er blevet sjældent Adrian Børsting, tømrerlærling

















Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden