Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

ØM. Mange danskere har fået den opfattelse, at hvis de er trætte eller ømme i leddene, mangler de nok D-vitamin. (Arkivfoto)
Foto: THOMAS BORBERG

ØM. Mange danskere har fået den opfattelse, at hvis de er trætte eller ømme i leddene, mangler de nok D-vitamin. (Arkivfoto)

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

D-vitamin er ingen mirakelkur

Ingen dokumentation for at D-vitamin kan forebygge eller afhjælpe sygdomme.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

D-vitamin er ved at blive det nye A-vitamin. For nogle år siden fyldte vi os med A-vitamin (beta-caroten), fordi det hed sig, at vitaminet i store doser kunne holde cancer fra døren. Især rygere tog ekstra A-vitamin i håb om at undgå lungekræft.

Senere viste forskningsstudier, at det faktisk forholdt sig modsat, og at A-vitamin i store doser derimod kunne øge risikoen for kræft, fortæller forsker og lektor Christian Mølgaard, som er tilknyttet Københavns Universitets Institut for Human Ernæring.

I dag er historien tæt på at gentage sig. Blot er bogstavet A skiftet ud med et D.

»Det er et skræmmeeksempel på, hvor galt det kan gå, når læger og andre bygger deres rådgivning på ikke-dokumenteret viden. Vi bør undgå, at det sker igen med D-vitamin«, siger Christian Mølgaard.

Hvordan?»Der har bredt sig den opfattelse i befolkningen, at vi alle går rundt og mangler D-vitamin, og at hvis vi bare spiser masser af D-vitamin, kan vi undgå rigtig mange kroniske sygdomme. Men det er der ikke dokumentation for«.

Er der dokumentation for det modsatte, altså at det er skadeligt?

»Det er der heller ikke, nej«.

LÆS ARTIKEL

Hvordan kan det være, at folk er så optaget af D-vitamin?

»Mange har fået den opfattelse, at hvis de er trætte eller ømme i leddene, mangler de nok D-vitamin. Men ofte har træthed og lavt D-vitamin-niveau ikke spor med hinanden at gøre. Hvis du generelt undersøger den raske del af befolkningen, vil flertallet have et D-vitamin-niveau, der ligger lavere end det af mange anbefalede niveau. Og da der er sket en voldsom stigning i antallet af folk, der får målt deres D-vitamin-niveau, lægger det et pres på lægerne for at ordinere D-vitamin i store doser, selv om der ikke er bevis for, at det afhjælper eller forebygger sygdomme«.

Er der noget galt i det?

»Mangel på D-vitamin kan skyldes mange ting, også alvorlig sygdom som kræft eller hjerte-kar-sygdomme. Hvis lægen blot ordinerer D-vitamin, risikerer lægen at overse, hvad der rent faktisk er galt. Lægen risikerer simpelthen at stille den forkerte diagnose, fordi det lave D-vitamin-niveau bruges som forklaring på patientens symptomer«.

LÆS ARTIKEL

Hvad ved man egentlig?

»Man ved, at D-vitamin har en klar effekt på knogler og muskler, men hvad det betyder for andre sygdomme, ved man ikke endnu. Man ved også, at folk med kræft, hjerte-kar-sygdomme, sklerose, sukkersyge og andre kroniske sygdomme ofte har et lavt niveau af D-vitamin. Derfor kan det være fristende at konkludere, at D-vitamin-mangel kan være årsag til disse sygdomme, eller at D-vitamin i store doser kan forebygge disse sygdomme. Men vi ved ikke, om det er rigtigt. Vi ved heller ikke, om det i virkeligheden forholder sig modsat: at sygdommen er årsagen til det lave D-vitamin-niveau. Enkelte studier har antydet, at både et meget lavt og et højt D-vitamin-niveau kan være skadeligt«.

Hvordan skal man forholde sig, hvis man er helt almindelig rask?

»Man skal sørge for at leve på en måde, så man selv danner D-vitamin i huden. For de fleste raske mennesker er det nok til hele året at få mellem 5 og 30 minutters sol om dagen om sommeren og så i øvrigt spise D-vitaminholdig mad, som overvejende er fede fisk som laks, sild og makrel«.

LÆS KLUMME

Så en sildemad om dagen holder doktoren fra døren?

»Det kan man måske sige. Hvis man er i tvivl, om man selv eller ens børn lever sundt nok, er det som regel nok at tage en multivitaminpille. Dog er det anderledes for ældre mennesker, børn under to år, personer med mørk hud og personer, som dækker sig til samt gravide kvinder. De har som regel brug for ekstra D-vitamin«.

Hvorfor?

»Vi ved, at ekstra D-vitamin og calcium til ældre forebygger knogleskørhed, så det anbefaler man i dag til personer over 70 år. Børn under 2 år skal også have ekstra, da det forebygger engelsk syge. Folk med mørk hud og folk, som dækker sig til, anbefales at spise 10 mikrogram D-vitamin hele livet, for de har så lavt et niveau, at det kan gå ud over knoglerne. Gravide kvinder anbefales også at tage ekstra D-vitamin, men kun under graviditeten«.

LÆS ARTIKEL
Bygger de anbefalinger på dokumenteret viden?


»Det gør de, ja«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Er D-vitamin et vigtigt vitamin?

»Ja, meget vigtigt. De senere år har man opdaget, at der er D-vitamin-receptorer (modtagere, red.) i mange af kroppens celler og i langt flere, end man troede, så det ser ud til at D-vitamin har en meget vigtig funktion. Derfor er det også et meget spændende forskningsområde«.

LÆS ARTIKEL

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden