0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ssssssh! 'Stilhedsforening' vil rydde op i larmen i det offentlige rum

Forbrugerne efterlyser i stigende grad mindre støj. Det stresser, lyder det.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
 MIE BRINKMANN
Foto: MIE BRINKMANN

Irriterende. Selvvalgt støj er fint, mens et konstant lydtæppe af ufrivillig støj kan gøre os stressede.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vi lever i et samfund med masser af uønsket lyd, og derfor efterspørger vi mennesker stilhed og ro i et stadig stigende omfang.

Det vurderer lektor Ansa Lønstrup, som forsker i lydkultur ved Institut for Æstetik og Kultur på Aarhus Universitet.

»Vi er nået til et sted, hvor der er så meget uønsket lyd, at vi drages mod ikkelyd og stilhed«, siger Ansa Lønstrup.

Stillepladser i høj kurs
Det er ikke nødvendigvis den totale stilhed, vi søger, men den behagelige lyd.

»Vi drages mod den gennemtænkte og veldesignede lyd. Maskiner kan ikke være helt stille, men lyden kan designes, så den er attraktiv og venlig. Som forbrugere forventer vi, at lyden er designet i alt, hvad vi køber og bruger«, siger Ansa Lønstrup, som forsker i lyd- og oplevelseskultur.

LÆS OGSÅ

Søgningen efter stilhed mærkes hos DSB. Efterspørgslen efter pladser i stillekupeer er stor.

»Det er den type plads i togene, der hurtigst bliver udsolgt. Folk vil gerne have lov til at sidde i ro og i egne tanker. Nogle bruger tiden til at lade op til en arbejdsdag, andre trænger til at falde ned efter en travl dag«, siger Anne-Lise Bach Sørensen, underdirektør i DSB.

LÆS OGSÅ

Stillepladserne kan reserveres på strækningerne over Storebælt med IC3- og IC4-togene, og der bliver solgt en million af dem om året, oplyser Anne-Lise Bach Sørensen. Siden 2008 har der også været stillezoner i S-togene.

Stillepladserne udløste sidste år en pris til DSB fra foreningen Vi Elsker Stilhed. Og det er ikke blot i togene, at foreningens medlemmer elsker stilhed.

»Vi vil gerne rydde op i lydrummet, for der er fyldt godt på. Det offentlige lydrum er som et rum, hvor der ligger ting alle steder og man må sparke sig ind«, siger foreningens formand, Michael Møllgaard. Foreningen tæller cirka 700 medlemmer, og der kommer hele tiden flere til.

»Vi tror, det er nødvendigt for os for at opleve vores omgivelser uden at få unødvendig stress af al den unødvendige støj. Der er er stress nok, som vi ikke kan undgå, så hvorfor ekstra stress«, siger Michael Møllgaard.

Savner mere omktanke
Han giver som eksempel et fjernsyn, der kører bevidstløst derudad i et venteværelse på hospitalet.

»Hvorfor skal jeg finde mig i den lyd, når jeg sidder og venter. Det er ikke mit behov«, siger Michael Møllgaard.

Han savner mere omtanke i det offentlige rum og sammenligner støjforureningen med partikelforurening og rygning.