Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Elitekærlighed. Datingportal vil have de kreative storby-singler til tasterne. Det skal nu være muligt at blive optaget hos elitedaters.dk, selvom man ikke har en videregående uddannelse.
Foto: Jan Dagø

Elitekærlighed. Datingportal vil have de kreative storby-singler til tasterne. Det skal nu være muligt at blive optaget hos elitedaters.dk, selvom man ikke har en videregående uddannelse.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Datingsite vil lave kvote 2-optagelser med dommere a la Blachman

Elitedaters vil have kreative singler i folden. Men ikke hvem som helst.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lige børn leger bedst, lyder den klassiske dating-floskel.

Det har på datingsitet elitedaters.dk været ensbetydende med, at man skulle have en høj uddannelse, hvis man skulle optages. Men udover læger, jurister og andre med videregående uddannelser skal datingportalen nu også rumme de kærlighedshungrende kreative city-singler, der ikke nødvendigvis har en uddannelse at vise frem på cv'et.

»Vi vil stille højere krav end nogensinde før om, at profiler hos os skal udvise god smag, have kant og signalere, at man virkelig vil noget med sit liv. Hos os kommer man aldrig til at finde en stereotyp ufaglært, hvis ambitioner rækker til hygge på sofaen og gåture om søndagen,« lyder det i datingsitets pressemeddelelse.

De såkaldt kreative singler, der for eksempel kan være kunstnere, hipsters, designere eller iværksættere, skal optages gennem et nyt kvote 2-system, hvor højest 50 vil slippe igennem nåleøjet om måneden.

LÆS OGSÅ

Ifølge Elitedaters direktør, Nigel Rasmussen, skal kvote 2 ordningen blandt andet indføres, fordi de kreative profiler, der allerede findes på datingsiden, er nogle af de mest populære.

»De forekommer mere interessante i forhold til sådan en cand. polit., der i nogle tilfælde kan virke lidt tør«, siger han.

De kreative undgår netdating
Selv om Elitedaters fra 1. september indfører den nye ordning, er det uvist, om de kreative ansøgninger vil strømme ind.

Det skyldes ifølge sociolog Emilia van Hauen, at almindelig netdating og den kreative persons selvopfattelse er et skidt match.

»De kreative er jo netop karakteriseret ved at være skabende og originale, og netdating vil med stor sandsynlighed være alt for mainstream i forhold til det, de normalt kobler sig op på«, siger hun.

»Det hænger derfor dårligt sammen med den originalitet, der er med til at definere såkaldt kreative menneskers selvforståelse og identitet. Mange vil nok føle sig direkte devalueret, hvis de kommer ind på et datingsite, fordi det bliver for plat og fjerner de nuancer, der er vigtige for dem«, siger hun.

Hun vil dog ikke afvise, at Elitedaters kan få succes med at hive de kreative ind i netdatinguniverset.

»De har erfaringer fra den akademiske klasse, der – ligesom de kreative – heller ikke har lyst til at udstille sig selv på samme måde, som man generelt gør på netdatingsiderne. Umiddelbart er det også et godt match med kreative og akademikere. Men de må bare heller ikke glemme, at der er lang vej fra en AD’er på et bureau til en fuldmægtig i Justitsministeriet, så de skal også tilgodese de kreatives anderledes behov for originalitet og leg, som ikke nødvendigvis findes i det eksisterende Elitedaters«, siger hun.

Ligesom en x-factor audition hos Blachman

Nigel Rasmussen fortæller, at de er opmærksomme på problemstillingen og arbejder på tiltag, der vil gøre det muligt for folk at fremvise deres kreativitet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hvis man skal optages på kvote 2, bliver man for eksempel vurderet på kant, originalitet og god smag.

Og Nigel Rasmussen erkender, at der er tale mindre håndgribelige udvælgelseskriterier i forhold til den tidligere model, hvor man hovedsageligt blev bedømt på eksamenspapirerne.

»Nu bliver vurderingerne nok endnu mere subjektive, fordi vi skal vurdere kreativitet og originalitet. Det er lettere at skære folk fra på grund af uddannelse end at vurdere, om et maleri er kunst eller ej«, siger Nigel Rasmussen.

Indtil videre har det hovedsageligt været journalister og sprogstuderende, der har vurderet ansøgningerne. Men for at kunne vurdere ansøgningerne i kvote 2 udvides dommerpanelet med reklamefolk, der har forstand på branding og tænker i målgrupper.

Han fortæller, at man med fordel kan have en bestemt type dommer i tankerne, når man skriver sin kvote 2-ansøgning.

LÆS OGSÅ

»Man kan forestille sig, at Thomas Blachman er dommer for kvote 2 hos Elitedaters. Han vil se noget originalt og noget, der ikke er gjort før. Selv om ansøgningen er fin nok for flertallet, så kommer Blachman og siger, 'nej, nej, nej, det der har vi set 100 gange før, det mangler nerve og kant'«, siger Nigel Rasmussen.

Selvom Nigel Rasmussen har svært ved at definere, hvad kant og god smag er, kommer han med et bud på, hvem den perfekte kreative city-single kan være.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er for eksempel en selvlært artdirector eller designer i trediverne, der er i gang med at iværksætte et innovativt spændende reklamebureau. Han er selvstændig og målrettet med en moderne venstreorienteret tankegang. I hans fritid hænger han sandsynligvis ud i den kreative del af Vesterbros Kødby, og er allerede aktiv på en række sociale medier, der først bliver et hit til næste år.«, siger han.

Han udelukker dog ikke, at folk, der sidder bag kassen i det lokale supermarked, kan slippe igennem smagdommeriet. Men de skal have noget ekstraordinært på blokken, hvis de skal gøre sig forhåbninger om at komme med i det fine datingselskab.

»Hvis vedkommende arbejder i kassen i Netto, så er det ikke, det vi går op i. Men personen skal leve op til de andre krav om kant, originalitet og signalere, at man vil noget med sit liv. Derfor ser vi også på, hvad der optager folk i deres fritid. Det kan jo være, at han sidder i kassen i Netto for at spare op til sit lysshow i Paris«, siger han.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden