Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
FOLKVER PER
Foto: FOLKVER PER

FROSSET. Minusgrader kan få gearet på din cykel til at gå i baglås. (Arkivfoto)

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hjælp i kulden: Undgå at gearet på cyklen fryser til

En læser og en cykelsmed giver gode råd til, hvordan du undgår et frosset gear.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det kan godt være, det 'kun' er minus 5 grader de fleste steder i landet her til morgen - men det er stadig nok til, at mange danskere kommer ud til en cykel, hvor gearet er frosset godt og grundigt fast.

Resultatet er en tur i skole eller på arbejde enten hjulende rundt i for lavt gear eller trampende i pedalerne i for højt gear.

Sidste vinter var problemet det samme. Dengang fik vi på tjek.dk et godt råd fra en læser i Tølløse på Midtsjælland. Niels Riis Ebbesen kom med sit bud på, hvordan man undgår, at kablerne fryser til is:

»Det gøres ved, at man afmonterer kablet, og hiver wiren ud af spiralrøret (eller strømpen, som en cykelsmed ville sige), og så fylder man noget silikonefedt i en engangssprøjte, og pumper en god portion fedt ind i spiralrøret, og så stkker man wiren igennem spiralrøret igen«.

LÆS ARTIKEL

Silikonefedt ændrer nemlig ifølge Niels Riis Ebbensen ikke konsistens, når det bliver koldt.

»Og når kablet er smurt op efter ovenstående metode, så kan der simpelthen ikke trænge vand ind i kablet, og skulle der alligevel komme lidt fugt ind i kablet, så er der ikke noget, som isen kan holde fast i«, lød hans forklaring.

En fedtprop i hver ende kan gøre det

Hos cykelfirmaet Heino Cykler bekræfter cykelsmed Steen Olsen, at det er en brugbar løsning, han er bare lidt loren ved at fylde kablet fuldstændig op med fedtstof.

»En fedtprop i hver ende af kablet er, hvad vi bruger, efter at vi har smurt wiren grundigt med for eksempel smøremidlet WD40«, fortæller han.

LÆS OGSÅ

»Skulle det med tiden trænge noget fugt fordi fedtproppen, kan man jo så håbe, at der stadig er nok WD40 i kablet til at forhindre kuldeproblemer«, siger han.

Her på tjek.dk kunne vi godt tænke os nogle flere gode råd til frosne kabler. Hvad gør du, hvis du kommer ud til en cykel, hvis gear ikke er til at rykke ud af stedet? Kom med dit gode råd i kommentarboksen herunder artikler.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden