Frugtsukker. Ny amerikansk undersøgelse viser, at frugt kan være en synder for overvægtige, der prøver at tabe sig.
Foto: Per Folkver

Frugtsukker. Ny amerikansk undersøgelse viser, at frugt kan være en synder for overvægtige, der prøver at tabe sig.

Forbrug og liv

Fedmeeksperter: Hold dig fra frugtskålen, hvis du er overvægtig

Førende eksperter går stik mod de officielle anbefalinger om frugt som mellemmåltid.

Forbrug og liv

Du skal spise mere frugt. Det siger de officielle danske kostråd. Og frugt er også sundt for normalvægtige. Men for den halvdel af danskerne, som ifølge Sundhedsstyrelsen er overvægtige, kan frugt være en decideret dårlig idé.

Det er det overraskende budskab i en ny stor metaanalyse af al den forskning, der findes på området.

»For overvægtige er der en høj risiko for, at kalorier fra frugt bare lægges oveni i det øvrige kalorieindtag. Derfor kan frugt give vægtøgning og skade vægttabsindsatsen«, siger en af verdens førende forskere i fedme og ernæring, professor i folkesundhed David Allison fra University of Alabama til Politiken.

Den amerikanske professor er medforfatter af analysen, som netop er offentliggjort i American Journal of Clinical Nutrition. Her er konklusionen, at øget indtag af frugt og grønt ikke fører til vægttab. Den danske fedmeprofessor Arne Astrup, leder af Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet, har også selv publiceret flere videnskabelige artikler om emnet:

SE OGSÅ:

»Der er ingen tvivl om, at frugt opfattes som om, det er med til at bekæmpe overvægtsproblemer. Men man taber sig ikke af at spise frugt. Tvært imod ser det ud til, at man tager på. Hvis det er overvægt, man vil bekæmpe, er frugt som mellemmåltid ikke vejen at gå«, lyder det fra Arne Astrup.

Overvægtige skal undgå frugten

Alle eksperter er enige om, at frugt er sundt for normalvægtige, aktive dansker. Men for overvægtige skal frugten erstatte kage og dessert, ellers feder den, understreger professor og overlæge Bente Klarlund Pedersen fra Rigshospitalet:

»Hvis frugten indgår som led i en frokost, der er sundere sammensat end tidligere og derfor indeholder færre kalorier, er det en rigtig god vane. Men man skal huske, at frugt tæller med i energiregnskabet«.

Klinisk diætist Charlotte Hartvig lægger dagligt kostplaner i sin klinik for danskere, der vil tabe sig:

»Frugt er udmærket mad til slanke, aktive mennesker. Det er jo vitaminer. Men jeg arbejder med vægttab, og i dét lys er frugt bare 20-25 gram sukker behændigt indpakket i noget 'sundt'. Man kan ikke bruge frugt til vægttab«, konstaterer hun.

Ifølge nationale kostundersøgelser er frugt et populært mellemmåltid. Frugtordninger er desuden udbredt på arbejdspladser ifølge Fødevareinstituttet. For ifølge de officielle danske kostråd skal danskerne spise mere frugt og grønt. Mindst 600 gram - eller '6 om dagen'. Men en moden banan og et æble om dagen koster 200 kalorier. Lægges det oven i dagens øvrige kalorier kan det ifølge Arne Astrup give en vægtøgning på 2 kg på et år.

Flere grøntasger, mindre frugt

»Men kostrådene er lavet til normalvægtige og ikke overvægtige. Man må skelne mellem grøntsager og frugt. De fleste grøntsager giver langt større mæthed for få kalorier end frugt. Derfor er det fint at anbefale flere grøntsager, men ikke frugt«, lyder kritikken fra Arne Astrup.

Fødevarestyrelsen, som står bag kostrådene, påpeger, at frugt giver gode vitaminer, og at der bør være plads til frugt i kosten.

»Så må man i stedet spise mindre af det, der feder mest«, siger chef for ernæringskontoret i Fødevarestyrelsen Else Molander.

En undersøgelse af, hvordan forbrugerne forstår kostråd, viser, at mange tror, at ’6 om dagen’ betyder seks frugter. Derfor står der nu i kostrådene, at mindst halvdelen skal være grønt.

»Derfor skriver vi nu, at man skal spise ’frugt og mange grøntsager’. Spiser man et halvt kilo vindruer i stedet for ingenting, så er det klart, at det feder, men spiser man frugt i stedet for slik, vil det slanke«, siger Else Molander.

»Men det er ikke sådan, frugt bliver praktiseret. Frugt bliver som regel puttet ind som et ekstra mellemmåltid i løbet af en arbejdsdag. Og så er det kalorier, der bare bliver lagt oven i«, påpeger Arne Astrup, der foreslår, at man holder sig fra de sødeste frugter som melon, nektarin og moden banan, og i stedet spiser æbler, pærer og »mundrette grøntsager, hvor risikoen for vægtøgning er mindst«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden