Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

træning. Jacob Siger Pedersen er 13 år og konkurrencesvømmer i Køge Svømmeklub. Han træner 20 timer om ugen, ofte to gange om dagen.
Foto: Marie Hald

træning. Jacob Siger Pedersen er 13 år og konkurrencesvømmer i Køge Svømmeklub. Han træner 20 timer om ugen, ofte to gange om dagen.

Forbrug og liv

Elitebarn: 13-årige Jacob svømmer op til 11 kilometer om dagen

Jacob Holm træner 20 timer om ugen. Han drømmer om medaljer og OL.

Forbrug og liv

Først fem. Så seks. I alt 11. Inden dagen er omme, og det er den først klokken 21 i aften, har 13-årige Jacob Holm tilbagelagt 11 kilometer i vand.

Dagen starter klokken 4.45. Han sidder ved spisebordet i køkkenet og har svært ved at vågne. Yoghurten bliver spist i tavshed. Tre kvarter efter Jacob er stået op, sætter hans mor ham af udenfor Herfølge Svømmehal. Gaderne er natteøde.

»Nogle gange kører jeg hjem og sover videre«, fortæller Lone Siger Pedersen, der først skal møde på arbejde om et par timer.

LÆS ARTIKEL

Den turkisblå svømmehal i Herfølge er så retro, at den lige så godt kunne ligge i en provinsby i et østblokland. Den besøger Jacob syv gange om ugen, nogle gange to gange på en dag. Som i dag, hvor han både har morgen- og aftensvømning. Han er hurtigt iført badebukser, men dynen af træthed hviler stadig på hans hvide drengekrop. Han gaber mange gange.

»Jeg tror ikke rigtigt, man vænner sig til det«, er Jacobs svar på, hvordan han har det med de tidlige morgentræninger, som han aldrig rigtig glæder sig til.

»Men det bliver jeg lidt nødt til. Det er det, der gør, at jeg kommer til at vinde«.

Svømning er en udpræget børnesport. Ud af Dansk Svømmeunions 170.000 medlemmer er 125.000 under 12 år. Dansk Svømmeunion vurderer, at der er omkring 4.500 elitesvømmere, der ligesom Jacob træner rigtig mange timer om ugen. Men selv 20 timer i svømmehallen om ugen er stadig ikke nok til at deltage i mesterskaber. Indtil videre deltager Jacob kun i stævner afholdt af forskellige klubber rundt omkring i landet. Her vinder han i gennemsnit 1-2 medaljer hver gang. Indtil videre har han vundet 65 medaljer. Han er i top 15-20-stykker i sin årgang på landsplan. Om tre-fire år er han måske god nok til at deltage i DM. Men ud af 4.500 elitesvømmere i Danmark udtages der kun cirka 15 til VM, som sammen med OL er Jacobs ultimative mål.

Tavs koncentration

Indtil da knokler han dagligt i Herfølge Svømmehal. Som denne tidlige morgen. Stilheden er næsten smuk. Det blikstille klorvand i bassinet føles som en oase midt i den verden udenfor, der inden længe vågner op og får travlt. Langsomt indfinder holdkammeraterne sig i hallen. De giver alle high five til hinanden, men det sker i tavshed.

»Det er en aftale, vi har, at de skal hilse på hinanden«, fortæller træner og talentansvarlig Kenneth Østergaard.

Den giver god mening, for der er ikke mange ord i de unge kroppe her til morgen. Pludselig kaster alle de 12-15 talentfulde svømmebørn sig med hovedet først i vandet. Støjeksplosionen er lige så effektiv som det kolde gys, de trætte børnekroppe møder i vandet.

Den næste halvanden time frem til klokken 7.00 er hallen et kludetæppe af skarpe plask fra hurtige crawlarme, stærke ben og effektive vendinger. Først svømmer elitebørnene fra Køge Svømmeklub 1200 meter opvarmning, herunder 10 gange 100 meter på tid. Herefter 1300 meter med fokus på »max ben« og »gode vendinger«, som afløses af endnu en serie 2400 meter og til sidst 100 meter »glid«, hvor svømmerne »får mælkesyren ud af kroppen igen«, som træner Kenneth Østergaard udtrykker det.

Undervejs står han på kanten af bassinet og observerer svømmerne. Jacob får et par gange at vide, at han skal strække armene mere. Men ellers er der tavs koncentration under tilbagelægningen af de mange baner. Elitesvømmere som Jacob træner 7- 10 gange om ugen. For Jacob og hans 10 holdkammerater, når det op i en træningsuge tæt på 20 timer. Fire gange morgensvømning om ugen, hvor lørdagen er den bedste, for:

»Der får jeg lov at sove længe«.

Lørdagens træningspas starter først klokken 8.00. Derudover svømmer Jacob 2,5 time om aftenen tre dage om ugen. Oven i det skal lægges ’landtræning’, som er en halv til en hel times styrketræning inden vandtræningen.

Jacobs svømmekarriere startede med mor-barn-svømning og fortsatte med en ugentlig svømmetræning på et almindeligt hold. For 4-5 år siden blev spottet af en træner, der inviterede ham op på talentholdet med tre ugentlige træninger. Senere kom han på C-holdet, der træner 4-5 gange om ugen, og nu har han nået klubbens hold for de bedste juniorsvømmere, det særlige elitehold V.S.T.P., som står for Vi Som Tænker Positivt. Om kun tre år kan Jacob se frem til at træne alle morgener, ligesom klubbens største stjerner, Danmarksmestrene Christina Munkholm, 18 år, og Victor Christensen, 19 år, som træner i det samme bassin som Jacob.

»Jeg ser ikke meget op til ham. Men jeg kunne godt tænke mig gør det samme som ham«, siger Jacob om klubbens absolutte stjerne, der høvler som en strømlinet crawlmaskine igennem vandet seks baner fra Jacob.

»Jeg vil gerne vinde en OL-medalje. Det er det største. Men nu skal jeg først blive den bedste junior eller senior herhjemme. Det ligger lidt langt væk«.

Vokser i ferierne

Om Jacob med tiden kan blive den hurtigste i Danmark – eller verden – er stadig et ubesvaret spørgsmål. Det handler også om, hvordan han udvikler sig fysisk. Indtil videre er Jacob en »lidt sen modner«, som elitetræner i Køge Svømmeklub Stig Michaelsen udtrykker det.

»Men Jacob er meget motiveret og teknisk orienteret. Han er en af de drenge på holdet, der er mest nysgerrig og lærevillig. Men han er ikke den mest udviklede endnu. Når der kommer muskler på, går det hurtigere«, forklarer Stig Michaelsen.

Jacob skal både blive højere, og hormonerne skal for alvor kicke ind, så han kan udvikle de muskler, der skal gøre ham endnu stærkere i vandet. Det sker sjældent i løbet af svømmesæsonen, for der træner børnene for hårdt til, at deres kroppe har tid til at vokse, fortæller Stig Michaelsen.

»Til gengæld ser vi, at svømmerne kommer tilbage fra tre-fire ugers sommerferie og er vokset fire-seks centimeter. Der er helt klart en catch up-effekt. Det er i pauserne, de vokser«, lyder erfaringen fra Stig Michaelsen, der er fuldtidsansat træner og eliteansvarlig i Køge Svømmeklub.

Klokken nærmer sig 7 og Jacob har tilbagelagt fem kilometer i vandet. Nu skal han klæde om og i skole. Han spiser endnu en omgang morgenmad på vejen. En bolle med kakaomælk. Med i tasken har han også mad til 10-frikvarteret og frokost. Det kan godt knibe for at holde sig vågen de sidste to-tre lektioner i skolen. Men når det ringer ud klokken 15, har han under en time derhjemme til at slappe af og spise lasagnen fra i går, inden han skal være i svømmehallen klokken 16.30.

»Det ultimative er, at han når hjem og hviler sig, men de går jo lidt længere i skole nu«, siger Lone Siger Pedersen med henvisning til skolereformen. Men de lange skoledage har også den positive effekt, at Jacob kan nå flere af sine lektier, mens han er i skole, så han slipper for at skulle kaste sig over dem klokken 21, når han er kommet hjem fra aftentræning og er færdig med aftensmaden.

»Men ellers laver jeg de fleste af mine lektier i weekenden. Det er helt klart lektierne, der 1kan skride lidt. Jeg kan godt komme bagud, men så indhenter vi det for det meste«, fortæller Jacob.

Klassekammeraterne spørger tit Jacob, hvorfor han gider træne så meget.

»Det er for at blive bedre. Så jeg kan gå ud i weekenderne og få medaljer. Jeg ville ikke blive ved, hvis jeg ikke rykkede mig«, forklarer Jacob Holm.

Han kan dog sagtens have dage, hvor han er træt af svømningen. Især hvis han har svømmet dårligt til et stævne.

»Så kan jeg godt tænke, hvorfor svømmer jeg så meget. Men næste gang jeg vinder en medalje, har jeg mod på det igen. Jeg bliver aldrig så meget i tvivl, at jeg overvejer at stoppe«, siger Jacob Holm, der hurtigt svarer på, hvilket af ugens træningspas, han bedst kan lide:

»Sidst på ugen. Så er der ikke så mange tilbage«.

Klokken er 16.30 i Herfølge Svømmehal. Mørket er faldet på igen. Der er en form for deja-vu over oplevelsen. Men inde i hallen bliver forskellen på morgen- og aftentræningen tydelig. De tavse trætte hængetræer, der stod på bassinkanten i morges, er erstattet af børn. Grin, fis, dask til hinanden.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Får selvtillid i vandet

Svømning er en individuel sport. Man dyrker den dybest set alene, og man er alene i sin konkurrence mod de andre. Fodbold, som Jacob valgte fra, da han blev inviteret op på svømmeklubbens talenthold, er en holdsport, hvor man er sammen om præstationen. Forskellen på det sociale plan er stor. Derfor skal Jacob og de andre også give high five til hinanden og træneren, når de møder til aftentræning. Der skal være kontakt. Men Jacob føler ikke, at han går glip af noget socialt ved at træne så individuelt og meget.

»Jeg forsøger at nå det hele. Og jeg kan godt tage en fridag. Så skal jeg bare tage en ekstra træning en af de andre dage«.

Men der er også gevinster ved træningen, som smitter af på andre aspekter af hans liv. Det sværeste i Jacobs liv er ikke svømmetræningen. Det er skolen.

»Men hvis jeg får en dårlig karakter i skolen, tænker jeg ikke, at jeg er dårlig til det hele. For jeg er stadig god til svømning. Jeg får selvtillid dér«.

Her om eftermiddagen er den tvungne hilsen mindre nødvendig. Landtræningen – den daglige styrketræning på bassinkanten med og uden elastikker – udføres halvhjertet, fordi barnlig dril og snak vinder over trænerens program.

»Jeg var lidt i tvivl, da jeg skulle vælge mellem fodbold og svømning. Jeg kunne lide det lige godt, men jeg fik at vide, at jeg kunne nå længst i svømning. Jeg savner ikke holdsporten. Vi har et godt sammenhold på holdet. Jeg kender de andre rimelig godt«, fortæller Jacob Holm og afslører, at aftentræningen ofte afsluttes med en tur i saunaen, hvor der bliver snakket om piger.

Fra klokken 16.30 til 19 er Jacob Holm i vandet igen. Han skal blandt andet træne ben i dag. Han sukker dybt, da han ser punktet på trænerens program.

»Jeg er ikke så god til ben. Det bliver hårdt«.

Træner Kenneth Østergaard kan sagtens finde på at melde svømmerne til stævner, hvor de skal svømme en stilart, de ikke er stærke i. Det er svømmerne ikke så glade for, for så vinder de helt sikkert ikke.

»Der er løb, de ikke er trygge ved. De tror ikke, de kan. Men det er vigtigt også at få trænet de løb, hvis man skal blive bedre«, fortæller Kenneth Østergaard.

Aftenprogrammet er hårdere end morgenprogrammet, fordi børnenes kroppe er mere vågne og derfor kan presses lidt mere. Det er her træner Kenneth Østergaard tager tid på dem i vandet og leverer resultatet ved bassinkanten, mens Jacob og de andre forpustede venter på, at det store sekundur på væggen skal nærme sig hel eller halv og næste pas.

Sover i tøjet

På to en halv time når 13-årige Jacob at tilbagelægge seks kilometer i vandet. 11 i alt i dag. Han forsvinder ind i omklædningsrummet lidt i klokken 19 og bliver der ofte for længe. I hvert fald for længe til, at hans mor gider holde aftensmaden varm. Den tænder hun først for, når han kommer ind af døren. Det sker klokken 20 i dag. Der er pasta og flødesovs med grøntsager og pølser i. Jacob spiser flere portioner.

»Han spiser som en voksen mand«, siger Jacobs mor, Lone Siger Pedersen, der smører mange boller, køber mange kakaomælk ind og laver store portioner aftensmad, for Jacob har spist syv måltider inden dagen er omme.

Aftensmaden indtages langsomt. Han falder i staver. Han er øm i kroppen. Det er han tit.

»Jeg kan godt tænke, at det er et meget strengt program, han har. Står tidligt op, træner, går i skole, lektier, stævner i weekenden. Dagene er fuldt belagte. Han er træt om aftenen«, fortæller Lone siger Pedersen.

LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun kan selv blive i tvivl på sin søns vegne, om det er det værd.

»Vi taler om det. Han skal ikke blive ved for min skyld. Det skal kun være så længe, han selv brænder for det og trives med det. Men jeg skal også være der for ham, når han tvivler. Er du sikker? Eller vil du give den en skalle mere? Nogle gange handler det bare om at blive hjemme et par dage og få sovet ud«, fortæller Lone Siger Pedersen.

Jacob burde gå i seng klokken 21, men det er umuligt, når han ofte først er hjemme klokken 20-21. Sengetiden bliver nærmere 22. Hvis han holder sig vågen til en hel Champions League-kamp. Men det gør han sjældent. Ofte falder han i søvn under første halvvej.

»Nogle gange er han så svær at vække, at jeg ikke nænner at hive ham op. Så får han dyne på og sover i tøjet«, fortæller Lone Siger Pedersen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce