Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forsinkede togpassagerer venter i måneder på erstatning

DSB har været op til to måneder om at behandle sager om forsinkede tog.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis dit tog er forsinket med mere end en halv time, har du ret til økonomisk kompensation eller en ny billet.

Men de seneste måneder har DSB's håndtering af den såkaldte rejsetidsgaranti sat tålmodigheden på prøve hos de forsinkede passagerer.

Der har således været op til to måneders sagsbehandlingstid, hvilket er alt for meget, erkender DSB's salgschef, Christian Linnelyst.

»Vi skulle gerne kunne behandle sagerne på under 10 dage, og det har vi også kunnet længe. Men vi har haft nogle særlige hændelser og en ændring i en EU-forordning, som har betydet, at vi har oparbejdet en pukkel«, forklarer han til Ritzau.

DSB: Ventetid nede på fem uger

Problemerne har stået på siden efterårsferien og har toppet i den seneste tid, hvor DSB selv har angivet på sin hjemmeside, at behandlingstiden har været oppe på otte uger.

»Lige nu er ventetiden nede på fem uger. Det er heldigvis ikke otte, men det er stadigvæk for lang tid«, medgiver Christian Linnelyst.

Han forklarer puklen af ubehandlede sager med en række ekstraordinære hændelser i det forgangne år.

»Der var flere personpåkørsler, der har været signalproblemer, og der har været en bombetrussel, som alene genererede mellem 2.000 og 4.000 sager. Den slags kan vi ikke planlægge«, konstaterer han.

Flere sat på opgaven

Samtidig har en ændring af en EU-forordning betydet, at DSB ikke længere kan afvise sager om forsinkelse med henvisning til eksempelvis ekstremt vejr.

»Hvis der er storm, og der vælter et træ ned over skinnerne, så har vi tidligere kunnet sige, at det skyldes force majeure, og at vi derfor ikke kunne udbetale erstatning. Det kan vi ikke længere, og det har givet et øget tryk«, forklarer salgschefen.

Han fortæller dog, at DSB har sat flere folk på opgaven, og at sagsbehandlingstiden ventes tilbage under ti dage i løbet af tre uger.

»Det korte budskab er, at man skal have lidt tålmodighed. Vi har sat ekstra mandskab på og gør alt, hvad vi kan for at indhente det tabte. Og der er ikke nogen, der bliver glemt«, forsikrer Christian Linnelyst.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden