Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Udvalg. Coop vil have flere kvalitetsvarer på hylderne.
Foto: SØNDERGAARD LINE ØRNES

Udvalg. Coop vil have flere kvalitetsvarer på hylderne.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Coop: Danskerne skal til at gå op i kvalitet

Coop vil sætte kvaliteten i højsædet og håber, at danskerne vil betale prisen.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kvalitet var et ord, der gik igen, da Coop i dag løftede sløret for, hvad dagligvarekæden vil satse på i fremtiden.

Hvor discount ellers har været det, der har haft den største vækst i detailbranchen de seneste år, vil Coop nu flytte fokus fra de prisbillige varer til varer af høj kvalitet.

Det sker som et led i realiseringen af Coops Madmanifest, der blev lanceret tidligere på året. Madmanifestet lover blandt andet Coops kunder mere smag, bedre madoplevelser og flere lokale råvarer. Og dermed højere kvalitet.

Kvalitet koster

Nogle af de kvalitetsprodukter, som Coop især vil satse på i butikkerne, vil være madvarer fra Coops egen produktlinje ’Smag forskellen’. Det er produkter, hvor der er kræset for smagen, og som er marginalt dyrere end alternativerne. Det erkender food-direktøren i Coop Jens Visholm.

»Det er jo sammenhæng mellem pris og kvalitet. Og de produkter, vi klart vil satse mest på, vil være varer af bedre kvalitet og som er lidt dyrere«, siger Jens Visholm.

Danskerne er ellers ikke et folkefærd, der ynder at bruge mange penge på mad. Danskerne bruger i gennemsnit 10,5 procent af deres disponible indkomst på madindkøb. Det er et tal, der ligger under tallene for andre europæiske lande, og det har ikke ændret sig de seneste 10 år.

Men koncerndirektør i Coop Jan Madsen mener, at tiden er moden til mere fokus på kvalitet.

»Vi tror, at tidspunktet er rigtigt. Interessen for mad har aldrig været større, og danskerne skal til at lære at sætte pris på kvalitet. Vi håber, at når kunderne prøver kvalitetsvarerne, vil de opleve, at det er det værd«, siger Jan Madsen.

Et lille puf til danskerne

Målet med at sætte kvalitet på dagsordenen er ifølge Coop at give danskerne et puf i retningen mod en bedre madkultur. Koncerndirektør Jan Madsen mener, at et ændret fokus i butikkerne vil gøre en forskel.

»Vi vil i fremtiden præsentere danskerne for bedre varer. Vi tror på, at hvis vi giver danskerne en bedre oplevelse i butikken og lader folk opdage, hvordan kvalitetsvarerne smager, så vil det trække i den rigtige retning«, siger Jan Madsen.

Coops administrerende direktør Peter Høgsted fortæller, at kunderne i fremtiden vil opleve et mere interessant Coop med bedre udvalg, men at noget også forbliver det samme.

»Vi vil klart satse på et bedre udvalg i vores butikker for at gøre Coop mere interessant. Tidligere har vi ikke været gode nok til at tilbyde de produkter af høj kvalitet, der kan forføre kunderne. Det skal vi til nu, også til de forbrugere, der kun en gang i mellem har råd til at købe et ekstra lækkert kvalitetsprodukt«, siger Peter Høgsted. Han understreger dog:

»Men der vil selvfølgelig også i fremtiden være et stort sortiment af almindelige dagligvarer i Coops butikker«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden