Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Catherine Wylie/AP/AP
Foto: Catherine Wylie/AP/AP

KROPSIDEALER. Dette reklamebillede fra kosttilskudsfirmaet Protein World fik i foråret 2015 briterne til til at debattere heftigt, og 43.000 mennesker skrev under på, at firmaet bag reklamen burde fjerne den. Protein World nægtede - med begrundelsen om, at kvinden på billedet har et sundt BMI. Billeder som dette skal nu forbydes i dele af London.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I London skal reklamer med »usunde og urealistiske« kropsbilleder forbydes

Passagerer i Londons busser og toge skal fra juli ikke længere kunne møde billeder af tynde og »usunde« modeller, annoncerer Londons nye borgmester.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Er din krop strandklar«?

Den tekst - akkompagneret af et billede af en slank kvinde i gul bikini - stod skrevet over reklameplakater, der hang ved Londons metrostationer i foråret sidste år og skabte stor debat.

Men nu skal det være slut med den type reklamer, siger Londons nye borgmester, Sadiq Khan. Det skriver The New York Times.

»Som far til to teenagepiger er jeg meget bekymret over denne form for reklame, der kan nedværdige folk, især kvinder, og gøre dem flove over deres krop«, siger Sadiq Khan.

Borgmesteren vil derfor forbyde »usunde og urealistiske« kropsbilleder, der kan skabe selvtillidsproblemer, i al form for offentlig transport.

»Ingen skal føle sig presset af urealistiske forventninger til deres krop, når de rejser med tog eller bus«, siger borgmesteren, som ønsker at »sende et klart signal til reklamebranchen«.

Transportchef bakker op

Tiltaget møder opbakning fra den kommercielle udviklingschef for byens transportsystem, Graeme Craig. Han mener, at reglerne er nødvendige, netop fordi passagerer ikke selv kan vælge reklamerne fra, som man eksempelvis kan i tv, online og på print.

»Passagerer i offentlig transport kan ikke bare slukke eller bladre, hvis en reklame krænker eller forstyrrer dem«, siger Graeme Craig og understreger, at de derfor har et andet ansvar.

Tiltaget skal gælde fra juli og er et blandt flere europæiske tiltag mod usunde kropsbilleder; Også Frankrig, Israel, Italien og Spanien har vedtaget politikker, der sigter mod, at meget tynde modeller ikke skal arbejde i branchen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden