Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Salttilførsel. Hvis man løber 10-15 km, er der ikke behov for at tilføre ekstra salt. Men det er en god idé, at indtage enten salttabletter eller sukker- og saltvand i forbindelse med maraton og meget lange løbeture.
Foto: Jens Dresling (arkiv)

Salttilførsel. Hvis man løber 10-15 km, er der ikke behov for at tilføre ekstra salt. Men det er en god idé, at indtage enten salttabletter eller sukker- og saltvand i forbindelse med maraton og meget lange løbeture.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Løber til Klarlund: »Mangler jeg salt efter de lange løbeture?«

En læser er blevet anbefalet at indtage salttabletter under sine lange løbeture. Men er det nu sundt med salttabletter, når de fleste i forvejen får alt for meget salt i deres kost?

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jan Junker:

Jeg er en ganske almindelig motionist, som elsker at løbe. Jeg løber jo så nok lidt mere end gennemsnittet, da jeg på en uge godt kan komme op på 70-90 km – typisk med et enkelt træningspas om ugen på mellem 26 og 32 km.

I en løbebutik er jeg er blevet anbefalet at indtage salttabletter under de lange ture, og jeg har i et svagt øjeblik købt et glas med 200 tabletter – hvoraf der jo nok er cirka 199 tilbage.

Mit spørgsmål er, om det er nødvendigt/en god idé med salttablette r? Man får jo konstant tudet ørerne fulde af, at vi får alt for meget salt i vores kost i forvejen, og det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke er nærig med saltet på kødet, når det er mig, der står for maden. Omvendt sveder man jo en del salt ud, når man løber/dyrker motion i det hele taget. Så hvad er rigtigt og forkert i denne sag?

I øvrigt løb jeg for et par dage siden et maraton i 27 grader uden skygge. Her blev der både drukket og svedt godt, og jeg kunne konstatere, at der var masser af salt i min sved, hvilket for mig indikerer, at disse salttabletter ikke er nødvendige.

Bente Klarlund Pedersen:

Jeg tror, du har ret i, at du med dine 70-90 km per uge nok løber lidt mere end gennemsnittet. Du må være i supergod form.

Du fortæller ikke, at du får hovedpine eller på anden måde bliver dårlig på dine lange ture, så der er ikke umiddelbart grund til at mistænke, at du generelt har et problem med for lav saltkoncentration. Når du i forbindelse med maraton oplever, at din sved smager salt, betyder det, at du som alle andre taber en masse salt under langvarig træning og derfor efterfølgende har brug for at tilføre salt.

LÆS OGSÅ

Det er således en god idé, at du i forbindelse med maraton og dine ugentlige meget lange ture drikker vand med sukker og en smule salt – som i de tilgængelige sportsdrikke. Det er hip som hap, om du får salt tilført i en drik eller som piller. Når du løber 10-15 km, er der derimod ikke behov for at tilføre ekstra salt.

Der er faktisk rigtig god grund til, at vi får tudet ørerne fulde af, at vi skal passe på saltet. Mange mennesker vil nemlig have gavn af at reducere deres daglige saltindtag. Det vil have positiv effekt på blodtrykket og dermed risiko for bl.a. hjerneblødning.

Danskerne får i gennemsnit 8-10 g salt igennem maden daglig. En passende mængde er 5-6 g om dagen. Men hvordan i alverden skal vi kunne holde styr på saltmængden, når langt det meste salt, vi indtager, stammer fra forarbejdede madvarer som brød, kødprodukter, pålæg, ost og færdigretter?

Det salt, vi selv sætter til maden, udgør mindre end 20 procent af vores daglige saltindtag, men maden smager mere salt, når man overfladesalter, end når man tilsætter salt til maden under tilberedningen. Mindre salt betyder altså ikke nødvendigvis, at man skal fjerne bordsaltet. En reduktion i saltindtaget kræver først og fremmest, at fødevareindustrien gør en indsats.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Bente Klarlund eller sundhed, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden