Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Træning. Uanset tidligere stort alkoholforbrug eller ej er der store individuelle, medfødte forskelle på, hvor hurtigt og godt kroppen reagerer på træning. Ikke alle kan komme til at ligne en ung Arnold Schwarzenegger eller Sylvester Stallone.
Foto: Finn Frandsen (arkiv)

Træning. Uanset tidligere stort alkoholforbrug eller ej er der store individuelle, medfødte forskelle på, hvor hurtigt og godt kroppen reagerer på træning. Ikke alle kan komme til at ligne en ung Arnold Schwarzenegger eller Sylvester Stallone.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlunds brevkasse: Kan jeg få en muskuløs krop efter alkoholstop?

En læser er kommet sit store alkoholforbrug til livs og er begyndt i motionscenter for at få en solid muskelmasse. Men kan man som 42-årig stadig få en muskuløs og markeret krop?

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Martin:

Jeg har nu søgt alle steder på nettet vedrørende styrketræning og kredsløbstræning og synes, jeg er mere forvirret ind nogensinde før.

Jeg er 42 år og forsømte i 6 år min krop med et stort forbrug af alkohol. Jeg er nu holdt op med at drikke og har ikke drukket i 5 måneder, hvilket jeg kan mærke på min krop og mit sind. Nu er jeg begyndt at gå i motionscenter for at komme de ekstra kilo til livs og selvfølgelig for at få en solid muskelmasse til resten af mit liv.

Jeg arbejder moderat fysisk til hverdag, blandt andet med skovarbejde, brændeflækning, kajakture og langrend. Jeg synes, at jeg spiser masser af grov grød, brød, grøntsager og kød, så jeg følger sundhedsvæsenets råd.

Men nu kommer mit spørgsmål så: Kan jeg som 42-årig mand stadig få en muskuløs og markeret krop?

Jeg træner en kombination af styrketræning og konditionstræning – f.eks. 40 minutters styrketræning og 45 minutters konditionstræning (10 km på romaskine). Dette gør jeg tre gange om ugen. Skal man styrketræne, før man træner kredsløb? Og er det muskelnedbrydende at gøre det i omvendt rækkefølge?

Jeg håber virkelig, du kan hjælpe mig, for jeg synes, at styrketræningsguiderne på nettet er så forvirrende og ofte misvisende.

Bente Klarlund Pedersen:

Det er godt at høre, at du er kommet dit store alkoholforbrug til livs. Du skriver ikke, om dit alkoholproblem har medført udvikling af levercirrose (skrumpelever). I sådanne tilfælde vil man ofte samtidig opleve tab af muskelmasse, fordi leverens stofskifte er svækket, hvorved leveren ikke kan producere tilstrækkeligt med byggesten til musklerne.

LÆS OGSÅ

Det virker imidlertid, som om du er stærk, og jeg får ikke umiddelbart indtryk af, at din lever er irreversibelt skadet. Er den ikke det, bør du sagtens kunne opbygge en muskuløs og markeret krop. Uanset tidligere stort alkoholforbrug eller ej er der imidlertid store individuelle, medfødte forskelle på, hvor hurtigt og godt kroppen reagerer på træning. Så hvis du for dit indre blik har et billede af en ung Arnold Schwarzenegger eller Sylvester Stallone, kan du godt risikere at blive skuffet.

Du kan f.eks. træne kondition med intervaltræning to dage om ugen, kontinuerlig konditionstræning to gange om ugen og styrketræning af hele kroppen to gange om ugen og så inkludere en dag, hvor du bare går eller cykler.

Eller du kan udføre både styrke- og konditionstræning i samme træningspas. Hvis man udfører konditionstræning før styrketræning, kan det muligvis reducere styrketræningens muskelopbyggende effekt. Det skyldes, at konditionstræning har en hæmmende effekt på frigivelsen af væksthormon, hvorved væksthormonfrigivelsen er reduceret under den efterfølgende styrketræning.

Resultaterne hviler dog på relativt få studier, og jeg er ikke af den opfattelse, at rækkefølgen er særlig vigtig.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Bente Klarlund eller sundhed, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden