0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om De fyrede

Biltest af Peugeot 3008: Høj, praktisk og temmelig dyr

Peugeot 3008 er et alternativ til en almindelig stationcar. Hvis man vil betale merprisen for den højbenede stil.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Allan Graubæk
Foto: Allan Graubæk

Peugeot 3008 går ind i den højbenede crossoverklasse. Man skal ikke forvente terrængående egenskaber.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Høj, praktisk og ganske bekvem. Men også med visse særheder og lidt dyr. Det er den korte beskrivelse af Peugeot 3008, som er et af de nyeste eksempler på crossover-biltypen, der i stigende grad konkurrerer med almindelige stationcars.

Hos Peugeot kunne en 3008 derfor stå over for en 308 SW, som er den regulære stationcar. Den er ca. 30.000 kroner billigere end en 3008, og vi vil vove den påstand, at der er bedst benplads på bagsædet i en 308 SW. Til gengæld er 3008 højere og dermed lettere at stige ind i og ud af igen. Forskellige biler, forskellige fortrin.

Her har vi fat i ganske harmonisk udgave af 3008 med den mindste motor og udstyrstrin nr. 2. Det medfører en 1,2-liters benzinturbomotor med 130 hk og det udstyr, der hedder Active. På laveste udstyrstrin, Access, mangler der for meget til, at vi kan anbefale det, bl.a. Bluetooth, usb-stik, farveskærmen i midterkonsollen samt en del pyntedetaljer som for eksempel alufælge. Alle versioner af Peugeot 3008 har fartpilot og automatisk nødbremse.

Hvis man kender andre af Peugeots nyeste modeller, bliver man ikke så overrasket, når man sætter sig ind i en 3008. Her er instrumenterne placeret, så man kigger på dem hen over rattet. Vi kan ikke garantere, at dette design passer til chauffører af enhver størrelse, men vi havde ingen problemer med det. Rattet er fladt i både toppen og bunden, og det giver lidt ekstra udsyn til instrumenterne, der også kan fylde mere i bredden, end når man skal se på dem gennem rattet. Layoutet er meget tydeligt og let at aflæse.

Den store farveskærm i midten er mere besværlig at have med at gøre. Eller også kræver den mere tilvænning end en håndfuld testdage. Oplysningerne på skærmen står tydeligt nok, og den reagerer hurtigt på trykkommandoer. Men fumleriet begynder, når man skal skifte fra radio til klima eller omvendt. Så skal man først udløse den nye funktion ved at trykke på en af de knapper, der er samlet under skærmen.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter