Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
FILE - In this May 31, 2013, file photo, an H&M store is shown in New York. H&M, Hennes & Mauritz reports quarterly earnings in Thursday, March 27, 2014. (AP Photo/Mark Lennihan, File)
Foto: Mark Lennihan/AP

FILE - In this May 31, 2013, file photo, an H&M store is shown in New York. H&M, Hennes & Mauritz reports quarterly earnings in Thursday, March 27, 2014. (AP Photo/Mark Lennihan, File)

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

H&M vil gøre alt deres tøj bæredygtigt

En af verdens største tøjproducenter vil lægge om til 100 procent cirkulær produktion. Men firmaet bør skære ned på kollektionerne, mener kritikere.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Går du ind i en H&M-butik om tre år, vil alle bomuldsvarer være fremstillet af økologisk eller genanvendt bomuld eller af det, som man i branchen kalder ’better cotton’. Og når der er gået ti år mere, skal alle materialer være bæredygtige. Sådan lyder det i en omfattende strategi, som den svenske tøjkoncern netop har præsenteret.

»Vi er opmærksomme på den udfordring, som tøjindustrien står med. Derfor har vi en vision om at blive 100 procent cirkulære i vores produktion, og allerede i 2030 skal alle de materialer, vi bruger, være bæredygtige og genanvendelige«, siger Cecilia Brannsten, som er ekspert i materialer og recycling hos H&M.

Mange modemærker vil gerne skabe et ’buzz’ om cirkulær økonomi. Men de lever af overforbrug og laver tøj af syntetiske stoffer, som de skaber stadig billigere køb-og-smid-ud-produkter af

Med cirkulær produktion mener H&M, at hele produktionskæden skal tænke ind, hvordan råvaren kan blive brugt igen. Designeren skal vælge de rette materialer i produktionen, der også skal være bæredygtig og sikre tøj lang holdbarhed. Desuden skal processen være energieffektiv og sikre så lavt et forbrug af vand og kemikalier som muligt.

»Vi er nødt til at se det i et længere perspektiv. Hvis man ikke investerer nu, risikerer man, at firmaet ikke findes om ti år. De firmaer, der ikke griber ind nu, begår en stor fejltagelse«, siger Cecilia Brannsten.

Allerede i dag er H&M verdens største aftager af ’better cotton’, som er en type bomuld, der belaster Jorden og de mennesker, der arbejder med bomuld, mindre end konventionel bomuld.

Og man skal ikke spørge meget til bæredygtighed blandt forskere og interesseorganisationer i og omkring tøjbranchen, før H&M’s navn dukker op. For det batter, når en kæmpe koncern beslutter at gøre noget ved sine fodaftryk på miljøet.

Vi tager det skridt for skridt

En af de argeste kritikere af tøjbranchens overproduktion er Greenpeace. Men også her anerkender man indsatsen fra H&M.

»H&M gør det godt, når det handler om at fjerne farlige kemikalier fra produktionen helt fra leverandører og underleverandører«, skriver Kirsten Brodde, som er projektleder på Greenpeace-kampagnen ’Detox my fashion’, i en mail.

H&M får også opbakning fra WWF Verdensnaturfonden, som er gået i partnerskab med koncernen om at sikre, at hele produktionen inklusive underleverandører og forbrugernes brug af tøjet bliver CO2-positiv i 2040.

Som det ser ud i dag, er tøjproduktion en enormt forurenende virksomhed, som lægger land øde, spreder kemikalier, ødelægger floder og bruger enorme mængder vand. Bare det at producere en enkelt T-shirt kan koste 1.400 liter vand. Det er den virkelighed, som H&M vil forandre.

»Vi tager forskellige områder skridt for skridt. I dag er 43 procent af vores bomuld enten økologisk, genanvendt eller kommer fra ’Better Cotton Initiative’, i 2020 skal det være 100 procent. Bomuld er en stor råvare for os, og vi arbejder med andre materialer på samme måde. Når tøjet når ud til forbrugerne, skal vi rådgive dem om, hvordan de får tøjet til at holde længere, og i sidste ende skal vi samle tøjet ind, så det kan genbruges eller genanvendes«, siger Cecilia Brannsten.

Vi vil gerne have, at vores kunder køber smart ind på en måde, som vores klode kan holde til

Men H&M’s vision om at redde miljøet med cirkulær produktion er urealistisk, mener Greenpeace.

»Mange modemærker vil gerne skabe et ’buzz’ om cirkulær økonomi. Men de lever af overforbrug og laver tøj af syntetiske stoffer, som de skaber stadig billigere køb-og-smid-ud-produkter af. De varer er umulige at genbruge, og så kan man ikke ’lukke cirklen’«, skriver Kirsten Brodde og peger på, at mange af de nye materialer er af typen, der forurener spildevandet og dermed hav og fisk med mikroplastik.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»I stedet bør tøjbranchen opfinde nye forretningsmodeller, som omfatter nye former for ejerskab og satser på tøj af bedre design og højere kvalitet«, mener hun.

Men H&M går ikke ind for brug-og-smid-væk, påpeger Cecilia Brannsten:

»Vi vil gerne have, at vores kunder køber smart ind på en måde, som vores klode kan holde til. Men vi har en voksende middelklasse i verden, og vi ved, at det vil øge salget af tøj. Derfor er det vigtigt, at vi kan vokse uden at bruge klodens ressourcer op«.

Men det hjælper vel ikke, hvis vi stadig køber alt for meget tøj?

»Vi vil gerne have, at vores kunder køber tøj, som de elsker og vil bruge, ikke til at hænge inderst i skabet. Og hvis de ikke bruger det, vil vi opfordre dem til at sende det videre – via eBay, bytte eller give det til andre. Eller indlevere det i H&M«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden