Sebastian og Villads, der går i 4. klasse, hiver straks deres mobiler frem, når de får lov til det. Der er mange opgaver for forældrene, når deres børn begynder at bruge mobilen, mener forsker.
Foto: Nanna Navntoft

Sebastian og Villads, der går i 4. klasse, hiver straks deres mobiler frem, når de får lov til det. Der er mange opgaver for forældrene, når deres børn begynder at bruge mobilen, mener forsker.

Forbrug og liv

Børn skal lære en masse, før de bruger mobil

Forsker råder forældre til at have tæt kontakt med børnene, når de går i gang med at bruge mobil i en tidlig alder.

Forbrug og liv

Når børn på syv, otte og ni år får deres første mobil, er det for mange af dem en naturlig fortsættelse af de spil og film og lege, som de kender fra iPads og computere. Men med mobilen åbner sig en verden med kontakter, sociale medier, spil og apps, som børnene kan fare vild i, hvis forældrene ikke er med til at klæde dem på.

Det siger Malene Charlotte Larsen, lektor ved Aalborg Universitet, AAU, og forsker i børn og unges brug af mobiler, blandt andet i småbørns brug af digitale medier og teknologier.

»Når de først begynder at bruge mobilen til at gå på de sociale medier, så ved man godt, at det er der problemerne opstår. Som forældre gælder det om at vide, hvordan de apps og spil, børnene bruger, fungerer. Ellers kan børnene på sociale medie-apps som Musicaly eller Instagram blive kontaktet af personer, som man ikke ønsker, de skal kontaktes af, eller de kommer til at bruge penge på spil, som de ikke skulle bruge«, siger Malene Charlotte Larsen.

For eksempel kan barnet hente et ’gratis’ spil til sin mobil, som pludselig ikke kan spilles, før man køber mønter eller stjerner. I andre tilfælde fungerer spil eller chatfora som steder, hvor man kan lokke oplysninger ud af børnene eller steder, hvor billeder bliver taget og delt.

Forældre er i tvivl

Malene Charlotte Larsen oplever, at forældrene har et ambivalent forhold til at give deres seks-syv-otte-årige barn en mobiltelefon. På den ene side er det praktiske ved selv at kunne kontakte dem, på den anden side åbner man for en stor verden. Og så behøver de ikke at skændes med en lillebror eller søster om familiens iPad.

Hun mener, at de fleste udfordringer kan klares ved, at man taler med barnet og sammen øver sig i at bruge de forskellige apps og programmer.

»Jeg synes ikke, at man skal sætte en aldersgrænse for, hvornår børnene får mobil. Det afhænger helt af, hvordan den skal bruges. Og så må man sætte sig sammen med barnet og lære teknikkerne. Hvordan ringer man, og hvad gør man, når andre ringer? Og hvordan skriver man en tekstbesked, hvordan føles det at få en besked, hvad kan man skrive, og hvad må man ikke skrive«, siger Malene Charlotte Larsen.

Også når det gælder sociale medier, handler det om at afklare, hvad de skal bruges til, og at få oprettet apps og spil, så de kun er åbne for dem, man gerne vil have ser med.

Først og fremmest gælder det om at gøre det let for barnet at komme til en med sine problemer.

»Det letteste som forælder er jo at sige, at hvis der er et problem, så tager vi mobilen væk. Men hvis barnet fornemmer det, så kommer de måske ikke med deres problem«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce