Vandvejen skal banes med glæde og fornøjelse. Det gør ikke noget, at forældre ikke selv er gode svømmere, de skal bare give deres børn mulighed for at blive det.
Foto: Martin Lehmann

Vandvejen skal banes med glæde og fornøjelse. Det gør ikke noget, at forældre ikke selv er gode svømmere, de skal bare give deres børn mulighed for at blive det.

Forbrug og liv

Guide: Sådan gør du dit barn vant til vand

Pyt med svømmeteknik og egne evner. Det afgørende er, at du baner vandvejen for dine børn med ro og fornøjelse i stedet for frygt.

Forbrug og liv

Forældre kan sagtens gøre deres børn glade for og trygge ved vand, selv om de ikke selv er gode svømmere.

I første omgang gælder det om at gøre badning til noget naturligt og sjovt, dernæst om at give børnene mulighed for at blive sikre i det våde element.

Lær af livredder og svømmelærer

Her tips fra livredder Michael Iwersen, der er uddannelsesleder i TrygFonden Kystlivredning, og svømmelærer Ruth Anker Scales, som har undervist børn i årtier og grundlagt Svømmeskolen.

1. Begynd tidligt. Ideelt med babysvømning, ellers tag barnet med i svømmehal, havnebad eller på strand så tidligt som muligt. Børn kan også vænnes til vand i badekar eller balje. Tjek temperaturen i forhold til barnets alder.

2. Tænk konstruktivt. Spild ikke tid på fortrydelse over, at I ikke er kommet i gang før – det er aldrig for sent. Vælg feriesteder, hvor der er mulighed for at bade og svømme.

3. Gradvis tilvænning. De fleste børn vil gerne soppe eller sidde i lavt vand og udforske, hvad man kan i det våde element. Lad dem lege, pjaske og nyde oplevelsen. Drop ambitioner om, at de skal lære bestemte ting.

Træn disse fire aktivitetstyper

4. Leg og lær. Fire øvelsestyper udvikler børnene i vandduelig retning. Afstem dem efter barnets alder og type:

Elementskift, hvor det gælder om at komme fra land til vand eller omvendt. Den gode overgang kan laves ved at gå, hoppe, trille eller kravle op på/ned fra noget flydende.

Balance, hvor barnet forsøger at holde flydestilling på ryggen/maven med en plade, siddende på en badering eller at lave kontrolleret rotation med piruette eller kolbøtte.

Bevægelse, hvor barnet bruger arme og ben til at skabe fremdrift. De kan fange deres far, få fat i en bold eller samle noget op fra bunden.

Vejrtrækning, hvor man via leg øver kontrol, så barnet lærer, at indånding foregår over vandet. Væn barnet til at få vand i hovedet på en blid måde med hånd, kande eller bruser. Lad barnet få vand i munden og spytte det ud som springvand. Lav siden dykkerlege, hvor barnet puster luft ud under vandet og laver bobler med både næse og mund.

Instruktør og leg i grupper

5. Undervisning. Meld barnet ind i svømmeklub eller svømmeskole, hvor det får kyndig vejledning. Er ventelisten lang, så undersøg andre muligheder, måske er der en klub længere væk, måske kan du finde en privatlærer eller selv lære dit barn at svømme, hvis du har den nødvendige viden.

6. Motivation og fællesskab. Snak med barnet om fordelene ved at kunne svømme. Man kan klare sig selv, hjælpe andre, deltage i sociale aktiviteter og vandsport. Hjælp de tilbageholdne, så de ikke føler sig klemt, når børnegrupper samles om leg i vand. Gør klart, at der er forskel på, hvad vi hver især kan og har lyst til, og at det er fint.

Særligt for landkrabber

7. Selvindsigt. Forældre, som ikke er glade for vand eller ligefrem har vandskræk, risikerer at sende opfattelsen videre til barnet, fordi de undgår vandoplevelser eller ubevidst signalerer, at vand er farligt. Erkend det, vis over for barnet glæde ved vand. Smil og tal roligt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

8. Ny start. Der findes særlige hold for mennesker, som aldrig har lært at svømme eller er utrygge i vand. Her tages individuelle hensyn, så alle føler tryghed ved de forskellige øvelser og kan komme til at nyde vandoplevelser.

9. Vælg sted. Undgå svømmehaller med smalle gange, klaprende metallåger, glatte fliser og for koldt vand. Find et rart sted med varmtvandsbassin. Det er også en god indgang, hvis barnet synes, at havet virker skræmmende, eller vandet hurtigt bliver dybt.

Pak dem ind i omsorg

10. Respekt. Børn har brug for, at deres vandskræk tages alvorligt. De reagerer på angst med spændinger og ændret vejrtrækning. Hold øje med kroppens signaler. Pres dem aldrig, men bliv ved at præsentere dem for bademuligheder.

11. Tryghed. Gå nænsomt frem. Sid på poolens kant og dyp tæerne, tag barnet i hånden og sop eller leg i strandkanten. Tag barnet på armen, når vandet bliver dybere. Fortæl om dybden, vis hvordan man skal puste ud for at undgå vand i næsen. Hyg, leg og snak.

12. Hjælpemidler. Svømmebriller og ørepropper kan være en god idé, hvis barnet generes af vandet. Våddragt kan hjælpe små eller tynde børn med at holde varmen.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce