Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

De her vingummier koster over 300 hundrede kroner af kiloet. En del mere end en pose Haribo. Alligevel storsælger de.

De her vingummier koster over 300 hundrede kroner af kiloet. En del mere end en pose Haribo. Alligevel storsælger de.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Håndlavet dansk gourmetslik hitter

Lige nu vælter det frem med danske småproducenter, der laver alt fra popcorn til skumfiduser. Fælles for dem er, at de har ordet gourmet på produkterne, slikket bliver lavet i hånden og koster lige så meget som en god flaske vin.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er kun små tre år siden, at Kristian Them Hansen for første gang gik ud i sit køkken i lejligheden på Østerbro for at prøve at lave vingummier selv.

Han havde længe undret sig over, hvorfor almindelig vingummi er fyldt med e-numre, tilsætningsstoffer og animalsk stivelse, da ingen af delene er nødvendige for at lave vingummi.

For et par måneder siden fik vi gourmetpopcorn i butikken. Endnu et danskproduceret slikprodukt vi ikke vidste, at vi manglede i kostpyramiden

Missionen stod hurtigt klart for ham: Han ville lave en ren vingummi, som alle kan nyde – uden unødvendige indholdsstoffer som gluten, laktose, kunstig smag og farve og uden animalsk tilsætning. En vingummi, alle i hele verden i princippet kan spise, hvad enten de er allergikere, veganere eller følger en bestemt trosretning.

»Den gode vingummi blev min passion«, forklarer han om sine vingummier, som er resultatet af leg og forsøg, blandt andet med smagen.

I dag spytter hans fabrik på Midtsjælland dagligt 2.000 dåser ud fyldt med hans ’nordic gourmet winegums’ af mærket Wally and Whiz.

Kristian Them Hansen begyndte at lave vingummi i sit køkken. I dag sælger han til 23 lande, og en fabrik har overtaget produktionen, men en stor del af forarbejdelsen sker stadig ved håndkraft.

Kristian Them Hansen begyndte at lave vingummi i sit køkken. I dag sælger han til 23 lande, og en fabrik har overtaget produktionen, men en stor del af forarbejdelsen sker stadig ved håndkraft.

Dåserne sælges af lidt over 300 forhandlere i Danmark og derudover i 23 lande. Vingummier, der er håndlavede på rene råvarer og uden tilsætningsstoffer. De kommer i en eksklusiv firkantet plastikæske og koster 55 kroner for 150 gram. En hel del mere, end vi normalt betaler for en slikpose.

Et særligt kendetegn ved Wally and Whiz’ vingummier er, at hver type vingummi coates med en komplementærsmag – mango med hindbær og solbær med jernurt – så begge smage forstærker hinanden.

»Der er en kæmpe efterspørgsel på gourmetslik lige nu«, siger Kristian Them Hansen, der blot er en blandt mange iværksættere, der inden for de seneste er år lykkedes med at få slik i den håndlavede og eksklusive ende til salg.

Det begyndte med lakridskongen

Der findes ingen samlede tal for salget af gourmetkonfekture i Danmark. Men på få år er flere små producenter dukket op. De følger i kølvandet på gigantiske salgssucceser som Lakrids by Johan Bülow, der i år har 10-års jubilæum og sælger sin oprindeligt bornholmske gourmetlakrids i over 1.800 specialbutikker i hele verden.

Den gode vingummi blev min passion

Wally and Whiz, No Crap Gourmet Popcorn, The Mallows og Karamelleriet er blot nogle af navnene, der er findes på slikhylderne i de mere eksklusive butikker. Desuden er de alle sammen rykket ind i Magasins helt nye store konfektureafdeling på Kongens Nytorv, som Magasin selv kalder Europas mest eksklusive konfektureunivers.

Stormagasinet har solgt sin egen chokolade siden 1933 og har i de senere år haft en stor afdeling med chokolade og lakrids i underetagen. Og nu kommer der en endnu større satsning på på danske gourmetprodukter.

»Vi har lige nu i Danmark nogle af verdens bedste producenter inden for gourmetkonfekture. Samtidig oplever vi en stor øget interesse blandt kunderne. Der er ingen tvivl om, at danskerne er markant mere kvalitetsbevidste end for 10 år siden. Derfor giver vi nu dansk gourmetkonfekture så mange kvadratmeter«, siger Magasins ansvarlige for afdelingen, den såkaldte head of food Ricky Overeem.

Dyrt slik sælge i hele landet

Med et årligt slikindtag på 8,18 kilo per dansker er Danmark det land i Europa, der spiser næstmest slik – kun overgået af Finland. Det viser tal fra brancheforeningen Sugar Confectionary Europe.

»Danmark er et specielt land, når det kommer til slik. Der er ikke mange steder i verden, hvor søde sager spiller en så central del af det at have det godt sammen. Det er næsten lige så svært i Danmark at sige nej til sukker, som det er at sige nej til alkohol. For så siger du nej til fællesskabet«, siger madsociolog Naja Buono Stamer.

Hvis du siger glutenfri, laktosefri og vegansk, bliver folk ude i verden helt vilde af begejstring.

Men også uden for København bliver der satset på gourmetslik. I Magasins nybyggede varehus i Aalborg, der åbner i september 2018, bliver konfektureafdelingen dobbelt så stor som i kædens andre afdelinger uden for København.

Også butikken Slik for voksne, der ligger på hovedstrøget i Esbjerg, vidner om en interesse for gourmetslik uden for København. Butikken har de seneste 10 år satset hårdt på økologi, fairtrade, glutenfri og lignende inden for slik, fortæller indehaver Kim Jepsen.

»Vi har høje kvalitetskrav, og vi kan se, at det er et marked, der vokser og vokser. Jeg tror ikke, vi har set toppen af isbjerget endnu. For et par måneder siden fik vi gourmetpopcorn i butikken. Endnu et danskproduceret slikprodukt, vi ikke vidste, at vi manglede i kostpyramiden«, siger han.

Forkælelsestrang

Det hele går dog ikke op i luksus for danskerne. Ifølge detailhandelsekspert Dorte Wimmer følger danskerne i disse år to tendenser.

»Vi ser rigtig meget, at forbrugerne køber flere af supermarkedernes billige private labels, fordi de ikke synes, at de får mere værdi af et bestemt brand, når de skal handle dagligvarer«, fortæller Dorte Wimmer, direktør i Retail Institute Scandinavia.

»Men vi køber også flere dyre produkter i gode specialbutikker. Vi ser en forkælelsestrang lige nu. Frem for det fokus på volumen, som vi har set med hele pick and mix-bølgen på slikområdet«, siger Dorte Wimmer.

Ifølge madsociolog Naja Buono Stamer er det 15-25 procent af danskerne, der er så kvalitetsbevidste, at de køber økologisk, i specialbutikker og vælger gourmetslik.

»Det er stadig en mindre gruppe, for hvem kvalitet er rigtig vigtigt«, minder hun om.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Karakteristisk for gruppen er, at man gerne betaler for god kvalitet – og en god historie.

Kristian Them Hansens startede vingummipassionen i sit østerbrokøkken, og nu er han på vej til at erobre verden med sit gourmetslik.

Kristian Them Hansens startede vingummipassionen i sit østerbrokøkken, og nu er han på vej til at erobre verden med sit gourmetslik.

»Storytelling er rigtig vigtigt. Når vi hører, at lakridserne er kogt i en gryde på Bornholm, eller at chokoladen af lavet af køer, der er blevet kløet bag ørerne, sker der en værdiforøgelse af produktet. Det er ikke bare lakridsen eller skumfidusen, vi køber, men hele fortællingen bag den«, forklarer Dorte Wimmer.

Af samme grund har Magasin indrettet sin nye konfektureafdeling på en helt særlig måde. Head of food Ricky Overeem har besøgt stormagasiner i andre storbyer og vælger en anden vej i Danmark.

»De har kæmpestore stærke brands. Men de har ikke en ordentlig bemanding på dem. Gourmetkonfekture bør ikke være en hyldevare. Når man beder kunderne om at betale, hvad der svarer til 700 kroner per kilo, skal kunden også helt tæt på produktionen«, mener han.

Derfor har Magasin bemandet sine slikstande med særligt uddannet personale, der giver smagsprøver og nogle steder producerer slikket foran kunden.

»Folk vil se håndværket, have en dialog om smagen og opleve, at det kræver nogle særligt at lave de her produkter«, siger Ricky Overeem.

Slik til veganere

Hos Wally and Whiz laver man vingummi til danskerne. Men udlandet trækker endnu mere. Netop vingummi har en international appel, som potentielt kan trumfe både chokolade og lakrids, forudser Kristian Them Hansen.

I USA kan de ikke lide lakrids. I Asien er store dele af befolkningen laktoseintolerante, hvilket gør det svært at sælge mælkechokolade. Og i Tyskland vinder veganske fødevarer hastigt frem. Vingummi kan indeholde animalsk stivelse og rester af gluten. Men Wally and Whiz’ vingummi hverken glutenrester, laktose eller animalsk stivelse.

»Hvis du siger glutenfri, laktosefri og vegansk, bliver folk ude i verden helt vilde af begejstring. Vingummi kan alle spise, ligegyldigt hvad de tror på, eller hvad de ikke tåler. Der er ingen barrier, som vingummi skal krydse for at blive en international succes. Derfor går vi med kæmpe armbevægelser«, siger Wally and Whiz’ stifter, der satser på at få en nicifret omsætning inden for fire år.

Vingummientusiasten har formentlig fat i den lange ende, mener detailhandelseksperten Dorte Wimmer:

»’Free from’ (fri for, red.) er en kæmpe trend lige nu i hele verden. I dag sælges fødevarer ikke på det, der er i dem. Men på det, der ikke er i dem. Det gælder også gourmetslik«, bekræfter hun.

Og lige netop vingummier illustrerer, hvor interessant den trend er.

»Det er jo tankevækkende, at man kan sælge vingummier på, at der er ikke er gluten eller laktose i dem. Når der som hovedregel aldrig er nogen af de ting i vingummi«, pointerer Dorte Wimmer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Er gourmetslik bedre?

Men slik er stadig slik og består primært af sukker. Så hvad siger sundhedseksperten til den nye type sukkerstimulans?

Ernæringsekspert Martin Kreutzer, der rådgiver klienter, holder foredrag og skriver bøger om sundhed og ernæring, slår fast, at vi helt overordnet bliver stort set lige så kaloriemæssigt belastet af gourmetslik som almindeligt slik, hvis man lukker op for sluserne og bare skovler ind.

Men der kan være en iboende adfærdsregulering i gourmetslikket.

»Typisk er luksusslik meget dyrere. Derfor gør du noget ud af at nyde det mere. Du får ofte også mindre barer eller poser, når du køber gourmetslik. Der vil som regel også være en større smagsoplevelse og derved sanseoplevelse i gourmetslik, som betyder, at hvert stykke slik stimulerer munden i længere tid. Når du dvæler længere ved hvert stykke, vil du typisk spise mindre«, forklarer Martin Kreutzer og sammenligner det med maden på en gourmetrestaurant.

»På en fin restaurant sidder du og kigger på det lille stykke kød, der ligger på tallerkenen og tænker: Hvordan skal jeg nogensinde blive mæt af det? Men det gør du jo alligevel, fordi der er så mange nuancer i smagsoplevelsen. Du kender det også fra et godt glas rødvin eller stykke chokolade«, siger Martin Kreutzer.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden