Jytte og Ove Pedersen lod sig lokke af de flot opsatte porrer i indgangspartiet.

Flere grøntsager i Coop
Foto: Miriam Dalsgaard

Jytte og Ove Pedersen lod sig lokke af de flot opsatte porrer i indgangspartiet. Flere grøntsager i Coop

Forbrug og liv

Coop: Vi vil ikke undskylde for giftforside

Det var i orden at fremstille konventionelle fødevarer som giftige på forsiden af Samvirke. Men CSR-chef Thomas Roland »har det dårligt med«, at det har sat butikkerne i en klemme.

Forbrug og liv

Den perfekte shitstorm. Sådan kan man nemt betegne balladen om Samvirke og Coops økologikampagne, Øktober.

Supermarkedskæden, der driver Kvickly, Fakta og Brugsen i hele landet, er de sidste par dage blevet beskudt fra alle fronter og flanker: Fra sine leverandører i landbruget, fra vrede kunder og sure læsere og fra sine egne brugsuddelere, der mange steder i landet i vrede har kasseret Samvirke i bunker. 26 Coop-butikker er gået skridtet videre og har indrykket en avisannonce mod, hvad de kalder »Coops skræmmekampagne«.

Ovenstående annonce kørte i Jyske Vestkysten.

Ovenstående annonce kørte i Jyske Vestkysten.

»Hvis vi kunne gøre det billedvalg om, så havde vi gjort det. For vi har det dårligt med, at vi har sendt et magasin ud, som har vakt så stærke følelser, at man lokalt er nødt til at tage afstand fra Coop for at bevare en relation til sine kunder i nærmiljøet. Det er ikke derfor, vi laver Samvirke, det er ikke derfor, vi laver kampagner om økologi. Så ja, vi har lært noget om, hvor grænsen går«, siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.

Det er især billederne i det nye nummer af Samvirke, som har vakt opsigt. Her ser man en familie i beskyttelsesdragter spise konventionelle grøntsager, som om det var plutonium. Er det en rimelig sammenligning?

»For det første er Samvirkes artikel ikke som sådan en del af Coops økokampagne. De har arbejdet i mange måneder på den, fordi EU lige nu skal tage stilling til, om sprøjtemidlet Roundup skal have en ny, tiårig godkendelse. Det har været den aktuelle krog, men der har selvfølgelig været et tematisk sammenfald. De tager et tema op til debat, som forbrugerne er optaget af, og som vi får spørgsmål om. Derfor har de også skrevet om vacciner, e-numre og cigaretter til børn de sidste par numre«.

Du siger, at den forside er fremkommet uafhængigt af jeres store økokampagne. Det er der nok ikke mange, der tror på.

'Sprøjtegift er hverdagskost' lyder rubrikken på Samvirkes kontroversielle tema om pesticider i landbruget. 
Foto: Ken Hermann
Foto: Ken Hermann

'Sprøjtegift er hverdagskost' lyder rubrikken på Samvirkes kontroversielle tema om pesticider i landbruget.  Foto: Ken Hermann

»Nej, nej, og det kan jeg også godt forstå, nu fortæller jeg bare, hvordan det er sket. Det har aldrig været en del af kampagneplanen«.

Men igen, er det rimeligt at sammenligne konventionelle varer med stærk gift?

»Billedsproget på Samvirkes forside er et forsøg på at lave en lidt provokerende, men også emotionel fremstilling af det dilemma, de behandler. Jeg var i går rundt i Kvickly i Albertslund for at spørge kunderne, hvad de tænker, når de ser det her billede. Der var ikke nogen, der var skræmt af den forside. De synes, den var kreativ og sjov, og alle kunne godt afkode, at selvfølgelig spiser man ikke salat, mens man har et åndedrætsværn på. Så jeg vil sige ja, den går til grænsen, men den holder sig indenfor den. Men havde vi kendt til den reaktion, der kom, er jeg 100 procent sikker på, at Samvirke havde lavet en anden forside«.

Der er flere repræsentanter for landbrugsorganisationer, der synes, I skal sige undskyld for at hænge konventionelt landbrug ud. Vil I det?

»For det første kan jeg det ikke, for Samvirke har en uafhængig redaktion, og jeg har ikke set det billedvalg, før det kom i butikkerne. Men jeg vil gerne undskylde til vores butikker, selv om jeg har svært ved at se, at vi kunne forudsige den reaktion«.

Vil I fjerne bladet?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi har sagt til de butikker, at hvis de synes, det giver et problem i forhold til deres kunder, så behøver de ikke at flashe det i hovedet på folk. Vi har dog appelleret til, at de i hvert fald gemmer oplaget i baglokalet, så de kunder, der gerne vil have det, kan få det«.

Synes Coop, at de konventionelle varer, I har på hylderne, er farlige?

»Nej, det synes vi ikke, og vi mener, det er langt vigtigere, at man bliver ved med at spise frugt og grønt, end at man er bange for pesticider. Jeg er fuldstændig tryg ved, at vi har de bedste varer, om det så er økologisk eller konventionelle«.

Men i kampagnen Øktober går I sammen med Danmarks Naturfredningsforening om »et sprøjtefrit Danmark«, hvor I »gør fælles front mod pesticiderne«. I får det til at lyde som om, pesticider er et stort problem?

»Danmarks Naturfredningsforening har kørt en kampagne for et sprøjtefrit Danmark. Det, vi har slået spalterne sammen med dem omkring, er at sige, at man kan gøre en stor forskel som forbruger her og nu ved at vælge økologi.

Men I siger med kampagnen, at det er vigtigt, at vi får flere økologiske produkter – man kan da ikke læse det anderledes?

»Set fra vores synspunkt internt er det en ganske almindelig salgskampagne for økologi. Det, der adskiller den fra andre, er, at vi tydeligere end før understreger det, som vi ved, er forbrugernes væsentligste købsmotiv, nemlig at man ikke får pesticidrester. På samme måde som, at dansk landbrug – hver gang at den årlige pesticidrapport lander – fremhæver, at de udenlandske fødevarer er værst, og at man skal købe dansk, hvis man vil minimere pesticider«.

I vil gerne slå jer op som en kæde, der går op i økologi. Men når man kigger i jeres butikkers tilbudsaviser, er 9 ud af 10 varer konventionelle varer. Er det så ikke bare en gang reklamegas?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Man laver jo ikke reklame uden at håbe, at man får et øget salg ud af det. Hvis vi skal ændre billedet, og det skal blive mere økologisk, så skal vi også gøre noget for det, og det er det, vi gør i kampagneperioden, ligesom man i en grillkampagne vil sælge mere grillkød«.

Der er dele af jeres bagland, der føler, at Coop er ved at blive en »politisk bevægelse af smagsdommere«? Det kunne tyde på, at I er ved at knække over på midten.

»Samvirkes forside har da accentueret nogle forskelle, vi godt ved, er der. Landbrugsorganisationerne har brugt den her anledning til en smashing-konkurrence om, hvem der kan råbe højest imod Coop og dermed vise deres medlemmer, at de er de sande beskyttere af dansk landbrug. Og på samme måde kan den forside også blive brugt til at afsløre de evige forskelle, der er i Coop. Men det er også vores styrke, at vi har den debat og rummer de forskelle. Jeg ser det mere som styrke end udtryk for, at Coop er ved at knække over på midten«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden