0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

    Alt om De fyrede

Funktionalist, ildsjæl eller skattejæger? Din type afgør, om du elsker eller hader black friday

Black friday er på få år blevet årets største indkøbsdag. Det har skabt en modreaktion, men også en mod-modreaktion.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Nogle opfatter black friday som en vej til meningsløst overforbrug. Andre mener, at dagen giver flere mulighed for at få mere for pengene trods et stramt budget.

Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Forbrug og liv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når butiksverdenen næste fredag falbyder varer i forbindelse med black friday, er danskerne fuldstændig klar over, hvad det handler om. Med en dankortomsætning på mere end 2 milliarder kroner blev black friday sidste år den hidtil største shoppedag på året.

Det har gjort black friday til et symbol på forbrugerisme – et symbol, som deler vandene.

Nogle får kriller i maven af forventningsglæde, andre får nærmere brækfornemmelser, og så er der selvfølgelig en masse nuancer mellem yderpolerne. Men hvordan fordeler vi os?

Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv købte godt hver fjerde (28 procent) noget i forbindelse med black friday sidste år. I år regner 21 procent med at gøre det, 36 procent svarer nej, og 43 procent har ikke taget stilling. En del af dem vil erfaringsmæssigt slå til på dagen, når de ser konkrete tilbud.

»Analysen dokumenterer, at danskerne har taget konceptet til sig, og alt tyder på, at det vokser. 9 ud af 10 kender black friday mod cirka hver anden for 2 år siden. Hver femte har planlagt indkøb i år mod blot 12 procent i 2015. At unge under 30 år er de ivrigste – fire ud af ti planlægger black friday-køb – sandsynliggør, at udviklingen fortsætter«, siger politisk konsulent Tine Marie Andersen fra Dansk Erhverv.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts