Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Lad være med at tage for let på dit indtag af væske under Copenhagen Marathon. Det kan koste dyrt. Især når det er varmt.

Ernæringsekspertens 10 råd: Sådan skal du spise og drikke til et maraton

Du har trænet godt, du har valgt sko, og du er klar til at løbe 42,195 km. Men har du styr på mad og drikke før, under og efter dit maraton? Cand.scient. i humanfysiologi og forfatter Lasse Kristian Suhr hjælper dig på vej med 10 gode råd.

FOR ABONNENTER

»Maraton er en så langvarig sportspræstation, at kroppens depoter med kulhydrat slipper op. De kan holde til halvanden til to timers løb. Depoterne findes i kroppens muskler, hvor de forbrændes til energi, og i leveren, hvor de opretholder et normalt blodsukker. Når dine depoter er brugt op, og hvis du ikke fylder på med kulhydrat under løbet, risikerer du at støde ind i den berømte mur, og så er det svært at holde farten. Derfor skal maratonløbere supplere kroppens egne depoter med kulhydrater udefra, så blodsukkeret ikke falder. Jeg anbefaler at drikke sportsdrik, som er designet med det rette indhold af kulhydrat. Der er også salte i, som du mister, når du sveder. Den bedste koncentration af kulhydrat er 4-8 procent – altså mellem 40 og 80 gram i en liter vand – og dertil omkring 1 gram salt er liter. Men for at gøre det nemt kan man bruge depoterne undervejs på ruten, hvor sportsdrik er blandet i en passende koncentration«.

»Når du mister væske fra kroppen, risikerer du at dehydrere. Det er den største fare. Allerede når du har mistet 2 procent af din kropsvægt i væske, præsterer du dårligere. Det svarer til halvandet kilo, hvis du vejer 75. Når du dehydrerer, bliver du dårligere til at regulere kroppens temperatur. Der er vand i dit blod, og når du dehydrerer, er der mindre blod tilbage til dels at forsyne musklerne med energi og dels til at afkøle kroppen. Blodet afkøles, når blodet løber gennem huden, og din hud køles også af omgivelserne. Vi kommer af med mest varme gennem sved. Oven på huden kommer der vand fra svedkirtlerne; vand, som fordamper og gør huden koldere og dermed også blodet koldere. Det kølede blod kommer tilbage og køler resten af kroppen af«.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden